Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 30, 2013

Industri Insurans Kesihatan Malaysia Berkembang Kepada US$5 Bilion Menjelang 2020

23 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 29 Ogos, 2013- Industri insurans kesihatan Malaysia dijangka berkembang lebih daripada tiga kali ganda kepada US$5 bilion menjelang 2020 daripada taksiran industri sebelumnya iaitu US$1.5 bilion pada 2010.

Anggaran baharu ini telah diberikan oleh Roland Berger Strategy Consultants, antara perunding terkemuka dunia, menerusi kajiannya yang bertajuk "Southeast Asia -- The New Frontiers For Health Insurers".

Rakan dan Ketua Perkhidmatan Kewangan Asia Tenggara dan penulis bersama kajian itu, Philippe Chassat berkata kesihatan peribadi/persendirian kian menjadi keutamaan untuk para pengguna di rantau Asia Tenggara kerana pendapatan boleh guna dan jumlah pengguna yang kaya semakin meningkat.

"Malaysia mempunyai sistem penjagaan kesihatan yang maju, dan sehubungan itu, orang ramai bersedia membayar lebih untuk mengelak waktu menunggu yang lama dan mendapatkan teknologi perubatan yang paling selamat dan terkini serta sokongan logistik terbaik daripada kemudahan penjagaan kesihatan utama.

"Untuk tahun 1998, 2005 dan 2010, jumlah perbelanjaan kesihatan Malaysia meningkat daripada US$4 bilion kepada US$6 bilion dan kemudian kepada US$11 bilion dan untuk tahun 2020, ia dijangka melonjak kepada US$29 bilion," kata Chassat dalam taklimat media di sini Khamis.

Daripada tahun 1998 sehingga 2005, jumlah perbelanjaan berkembang lebih daripada lima peratus setiap tahun daripada 2005 hingga 2010, lebih daripada 12 peratus setahun dan daripada 2010 hingga 2020, ia dijangka meningkat lebih daripada 10 peratus setahun.

Chassat mengaitkan pertumbuhan perbelanjaan kesihatan kepada beberapa faktor yang termasuklah saiz penduduk yang kian meningkat, inflasi perubatan bersih dan penggunaan penjagaan kesihatan yang lebih ketara.

Sementara itu, memandangkan pasaran insurans hayat pada masa ini belum dimanfaatkan sepenuhnya, ia mempunyai potensi pasaran yang cerah untuk penanggung insurans.

"Kira-kira 20 hingga 30 peratus daripada penduduk yang disasarkan untuk insurans kesihatan (isi rumah dengan pendapatan boleh guna melebihi RM3,500 sebulan) telah melanggan untuk satu produk," kata Chassat.

Untuk mengaut keuntungan daripada pasaran yang masih belum ditembusi sepenuhnya, para penanggung insurans perlu mendidik dan mensasarkan segmen pelanggan yang sesuai dan meningkatkan saluran pengedaran, kata beliau.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...