Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, August 12, 2013

Antara Tip Bagi Mengelakkan Penipuan Oleh Bank Palsu

5 Syawal 1434

Jenayah siber seperti kes penipuan menggunakan identiti sesebuah bank melalui e-mel dan khidmat pesanan ringkas (SMS) boleh dielakkan sekiranya masyarakat lebih berhati-hati dan peka terhadap teknologi masa kini. Antara tip-tip yang boleh dipertimbangkan bagi mengelakkan kes ini ialah:

 1. Pengguna dinasihat  tidak mengakses sebarang pautan URL Internet dalam e-mel atau SMS yang didakwa dihantar oleh pihak bank.

 2.Bagi mengenal pasti sebarang pautan Internet itu benar atau palsu, alamat laman web sesebuah bank itu perlu ditaip secara manual untuk mendaftar masuk ke akaun perbankan Internet masing-masing.

 3.Elakkan mendaftar TAC dengan menggunakan nombor telefon bimbit pihak ketiga dan jangan melayan sebarang permintaan untuk mendapatkan maklumat peribadi kewangan atau keselamatan masing-masing melainkan kita telah menghubungi pihak bank terlebih dahulu.

4. Ketulenan laman web bank boleh diperiksa dengan memerhati ikon berbentuk ibu kunci yang terletak di petak alamat pelayar Internet dan jangan meneruskan sebarang aktiviti sekiranya tidak melihat ikon sedemikian.

 5. Jangan mengakses maklumat perbankan anda di kafe siber atau kawasan-kawasan wifi umum, gunakan pelayar Internet versi terkini kerana ia dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan dan pastikan perisian antivirus dan sekuriti anda sentiasa dikemaskini,.

6. Mengamalkan sikap berjaga-jaga dan meneliti terlebih dahulu setiap e-mel yang diterima.

7.Jangan akses sebarang pautan Internet dalam e-mel yang didakwa dihantar oleh bank dan hubungi pihak bank untuk mengenal pasti kesahihannya.

Maklumat lanjut & dipetik : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...