Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, August 26, 2013

NBPOL Dapatkan Nasihat Perundangan Babitkan Pengambilalihan Sahamnya Oleh Kulim

19 Syawal 1434

SINGAPURA, 23 Ogos, 2013- New Britain Palm Oil Ltd, antara pengeluar minyak sawit mampan bersepadu terbesar di dunia, kini mendapatkan khidmat penasihat undang-undangnya berikutan perintah daripada Suruhanjaya Sekuriti Papua New Guinea (PNG) yang menghalang pengambilalihan saham seterusnya oleh Kulim (Malaysia) Bhd.

Dalam satu kenyataan, NBPOL berkata ia akan membuat pembentangan kepada Suruhanjaya, jika perlu, bagi melindungi kepentingan pemegang saham, dan semua permohonan mesti dibuat sebelum penutupan perniagaan di PNG pada Rabu, 28 Ogos, 2013.

Antara sebab yang dimuatkan dalam surat yang diedarkan oleh suruhanjaya itu kepada Bursa Saham Port Moresby dan Bursa Saham London, meliputi fakta bahawa Kulim dihalang daripada, atau melakukan, bertindak untuk maksud mendapatkan saham NBPOL atau kepentingan atau hak berkaitan saham, dan daripada mengambil tindakan untuk memuktamadkan pengambilalihan saham-saham berkenaan.

Kulim juga dihalang daripada menyiarkan usaha pengambilalihan separanya atau tawaran pengambilalihan atau menawarkan, di mana-mana media cetak, media elektronik, televisyen atau media lain, termasuk media sosial.

Ia juga dihalang daripada menjalankan apa-apa hak untuk mengundi bagi saham NBPOL yang sudah dimilikinya serta sebarang tindakan yang mungkin secara munasabahnya melanggar Kod Pengambilalihan itu.

PNG Registry Ltd dihalang untuk mendaftar dan memindahkan sebarang saham dalam NBPOL dari mana-mana pemegang saham Kulim. Perintah itu berakhir pada 10 Sept, 2013.

NBPOL berkata ia akan terus mengemas kini maklumat kepada pemegang saham mengenai perkembangan berkaitan tawaran itu.

NBPOL ialah pengeluar bersepadu minyak sawit mampan berskala besar di Australasia, beribu pejabat di Papua New Guinea (PNG).

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...