Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 30, 2013

Hong Leong Islamic Bank Catat Peningkatan Untung Bersih Kepada RM226.7 Juta

23 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 29 Ogos, 2013- Keuntungan bersih Hong Leong Islamic Bank Bhd bagi tahun kewangan berakhir 30 Jun, 2013 (TK13), meningkat 62 peratus kepada RM226.7 juta daripada tahun sebelumnya berdasarkan akaun pro forma.

Keseluruhan pendapatan bersih bagi tahun ini bertambah 31.9 peratus secara perbandingan tahun ke tahun, kepada RM489.0 juta.

Pertumbuhan pendapatan ini adalah selaras dengan peluasan perniagaan pembiayaan dan sumbangan yang lebih tinggi daripada kegiatan bukan pembiayaan serta penambahbaikan kualiti aset, demikian menurut bank itu dalam satu kenyataan.

Pulangan ke atas Ekuiti dan Pulangan ke atas Aset bagi tahun ini masing-masing mengukuh kepada 18.0 peratus dan 1.0 peratus, dengan disokong oleh keuntungan yang lebih tinggi dalam tahun ini.

Nisbah kos-pendapatan ialah 43.1 peratus, meningkat daripada 37.7 peratus tahun lepas, ekoran beberapa inisiatif yang dilaksanakan untuk bertapak lebih kukuh dalam pasaran khususnya segmen pasaran baharu dalam tahun ini.

Menurut bank itu, untuk memastikan kelestarian dan pertumbuhan berterusan, bank-bank Islam harus terus optimis dan mempertimbangkan langkah-langkah selain kegiatan perbankan tradisional.

Pada masa yang sama, inovasi selanjutnya dalam perbankan digital amat penting bagi bank itu untuk kekal berdaya saing dan relevan kepada pelanggannya.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...