Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 30, 2013

Stanchart Yakin Sukuk US$490 Juta IILM Diterima Dengan Meluas

23 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 29 Ogos, 2013- Standard Chartered Bank (Stanchart) yakin sukuk sulung terbitan Perbadanan Pengurusan Mudah Tunai Islam Antarabangsa (IILM) bernilai US$490 juta akan diterima umum, memandangkan rangkaiannya yang luas dan permintaannya yang tinggi.

Ketua Pasaran Global yang juga Ketua Bersama Perbankan Borong, Leon Koay, berkata sukuk IILM ialah instrumen kewangan jangka pendek dalam nilai dolar AS yang patuh syariah pertama dan diberikan penarafan tinggi yang diterbitkan dengan tempoh matang kurang daripada setahun.

"Permintaan dari Malaysia dan Asia Barat jelas ada. Bagi mudah tunai dalam nilai dolar AS yang ditawarkan dalam instrumen Islam, kami menyaksikan arah aliran yang terus berkembang.

"Kami (Stanchart) yakin kertas ini (sukuk) akan diedarkan dengan menyeluruh dan diniagakan dengan meluas," katanya kepada pemberita selepas mengumumkan perkongsian bank itu dengan IILM di sini Khamis.

IILM melantik bank itu sebagai satu daripada wakil jualan utama bagi sukuk tranche pertama program yang diluluskan bernilai US$2 bilion untuk mewujudkan instrumen mudah tunai rentas sempadan dalam nilai dolar AS bagi kegunaan institusi kewangan Islam di seluruh dunia.

Stanchart adalah satu-satunya bank antarabangsa dalam rangkaian wakil jualan utama IILM berbanding bank konvensional lain.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...