Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 16, 2013

Pica Dan BSN Beli Uni.Asia Life Assurance Pada RM518 Juta

9 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 15 Ogos, 2013- Prudential Insurance Company of America (PICA) dan Bank Simpanan Nasional (BSN) membeli Uni.Asia Life Assurance Bhd daripada Uni.Asia Capital Sdn Bhd pada RM518 juta.

PICA merupakan unit Prudential Financial, Inc (PFI), syarikat yang menjalankan perniagaan sebagai Pramerica di negara tertentu di luar Amerika Syarikat.

Uni.Asia Capital merupakan syarikat usaha sama, dengan masing-masing 51 peratus dan 49 peratus milik anak syarikat milik penuh DRB-HICOM Bhd, Gadek (Malaysia) Bhd dan United Overseas Bank (Malaysia) Bhd.

"Malaysia merupakan pasaran sangat menarik, dengan adanya potensi untuk pertumbuhan jangka panjang, tahap penyertaan insurans yang rendah dalam kalangan masyarakat dengan pengawalseliaan insurans yang baik," kata Timothy Feige, Naib Presiden Kanan dan Eksekutif Kumpulan Antarabangsa PFI, dalam satu kenyataan.

Beliau berkata urus niaga berkenaan sejajar dengan strategi syarikat untuk membina kejayaan di Jepun, Korea Selatan dan Taiwan serta meluaskan jejak dalam pertumbuhan pasaran Asia melalui pejabat serantau di Singapura.

PICA dan BSN mengemukakan permohonan untuk kelulusan urus niaga kepada Bank Negara Malaysia hari ini.

Melalui usaha sama yang baru dibentuk, PICA akan memegang 70 peratus dalam Uni.Asia Life Assurance, manakala baki 30 peratus oleh BSN.

Cadangan pengambialihan itu dijangka selesai menjelang akhir tahun ini.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...