Bursa Malaysia

top_rightads

Friday, August 30, 2013

Sukuk Bergantung Kepada Kelayakan Kredit Korporat

23 Syawal 1434

SINGAPURA, 29 Ogos, 2013- Sukuk terbitan tiga korporat Malaysia - Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Axiata Group Bhd dan Sime Darby Bhd -- yang diberikan penarafan, tidak mempunyai sebarang ciri ekuiti atau sokongan aset yang ketara, kata Moody's Investors Service.


Moody's berkata berdasarkan analisisnya yang terkandung dalam satu laporan bertajuk "Petronas, Axiata, Sime Darby: Perbandingan Tiga Sukuk Korporat Malaysia", sukuk-sukuk itu mempunyai risiko kredit yang serupa dengan obligasi tidak bercagar senior korporat pendasar yang lain.

Sukuk Petronas diberikan penarafan 'A1' dengan prospek stabil, Axiata (Baa2 stabil) dan Sime (A3 stabil).

Dalam satu kenyataan hari ini, Naib Presiden Moody's dan pengarang bersama laporan itu, Simon Wong, berkata pelabur-pelabur ketiga-tiga sukuk itu akhirnya bergantung kepada kelayakan kredit korporat yang menjadi sandaran sukuk-sukuk itu untuk memastikan pengagihan berkala dan jumlah penebusan dibayar apabila tiba masanya.

"Dengan kata lain, obligasi pembayaran ini setara dengan sijil-sijil Petronas, Axiata dan Sime lain serta obligasi tidak bercagar kanan lain syarikat-syarikat itu.

Laporan Moody's menyebut bahawa ketiga-tiga sukuk itu menggunakan struktur pajakan aset 'Al-Ijarah' yang, melaluinya, ketiga-tiga firma itu menjual pemilikan aset sukuk itu kepada sebuah syarikat tujuan khas yang dibiayai oleh pemegang sijil.

"Satu ciri kredit yang penting ialah ketiga-tiga firma itu membeli balik pemilikan itu apabila sukuk tersebut matang, dengan membuat pembayaran balik modal pokok," katanya.

 Sumber berita:  BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...