Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, August 22, 2013

TNB Imbangi Penjanaan Antara Gas, Arang Batu

15 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 19 Ogos, 2013- Tenaga Nasional Bhd (TNB) menyasar untuk mengimbangi kebergantungan bahan mentah bagi penjanaan elektrik kepada 50:50 antara gas dan arang batu menjelang akhir 2018 daripada 70:30 sekarang ini.

Presiden/Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Azman Mohd berkata imbangan sumber elektrik itu akan memberi pilihan lebih mudah kepada TNB sekiranya satu daripada harga bahan mentah berkenaan naik pada masa depan.

"Kami tidak mahu bergantung lebih daripada satu pilihan dan kurang daripada yang satu lagi. Adalah lebih mudah bagi kami mengalihkan pilihan bahan mentah jika kepelbagaian kami pada paras seimbang.

"Sasaran kami ialah untuk memberikan bekalan elektrik pada kos yang paling cekap.

"Jadi kami akan pilih bahan mentah yang dilihat lebih murah tetapi dapat memberikan jaminan bekalan," kata beliau kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Hari Raya TNB di sini Isnin.

Beliau berkata kebergantungan terhadap hanya satu bahan api sahaja akan mendatangkan risiko yang amat tinggi kepada syarikat utiliti nasional itu sekiranya berlaku kenaikan harga bahan api tersebut.

Semua projek-projek baharu TNB kini, 3A dan 3B, adalah berasaskan arang batu dan bukan gas.

"Projek 3A kami bertempat di JanaManjung manakala tapak bagi pembangunan projek 3B TNB yang masih dalam fasa pembidaan.

"Kami menyasarkan imbangan 50:50 bagi kebergantungan bahan mentah dengan perlaksanaan projek 3B kami yang dijangka beroperasi pada penghujung tahun 2018 atau awal 2019," katanya.

Sementara itu, mengenai pelarasan tarif, Azman berkata ia tidak akan memberi kesan yang besar dari segi kenaikan harga kepada pengguna domestik.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...