Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, August 27, 2013

Petronas Lapor Untung Sebelum Cukai Lebih Rendah Bagi Suku Kedua 2013

20 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 26 Ogos, 2013- Petronas Bhd mencatatkan untung sebelum cukai lebih rendah iaitu RM21.983 bilion bagi suku kedua berakhir 30 Jun, 2013 daripada RM22.904 bilion yang dicatatkan pada tempoh yang sama sebelum ini.

Ini dicapai pada perolehan yang lebih tinggi iaitu RM74.424 bilion untuk suku yang dinilai berbanding RM70.760 bilion sebelum ini, kata syarikat minyak negara itu dalam satu kenyataan.

Peningkatan itu didorong oleh penjualan minyak mentah dan dagangan gas yang lebih tinggi, serta volum jualan produk petroleum yang lebih tinggi.

Bagaimanapun, harga purata yang lebih rendah, pada semua produk utamanya sejajar dengan trend merosot penanda aras harga minyak mentah, bersama-sama dengan kesan pengukuhan ringgit berbanding dolar AS, mengurangkan impak positif volum dagangan dan jualan yang lebih tinggi itu.

Bagi setengah tahun berakhir 30 Jun, 2013, Petronas mencapai untung sebelum cukai yang lebih rendah iaitu RM50.813 bilion berbanding RM53.184 bilion yang dicatatkan sebelum ini.

Presiden dan ketua pegawai eksekutif kumpulan Tan Sri Shamsul Azhar Abbas berkata untung sebelum cukai diunjurkan pada kira-kira RM92 bilion bagi tahun kewangan semasa daripada RM89 bilion pada tahun kewangan lepas.

"Apa yang membimbangkan kami ialah harga minyak mentah yang semakin lemah dan peningkatan kos," katanya selepas mengumumkan keputusan kewangan suku kedua Petronas di sini hari ini.

Shamsul berkata Petronas kini dalam proses menyemak semula kos strategik untuk menangguhkan sebahagiannya untuk mengekalkan kos.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...