Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, August 27, 2013

Inai Kiara Sedia Perluaskan Perniagaan Ke Afrika, Eropah Dan Amerika Selatan

20 Syawal 1434

PELABUHAN KLANG, 25 Ogos, 2013- Inai Kiara Sdn Bhd, syarikat pengorekan kelima terbesar di dunia, telah bersedia untuk mengembangkan perniagaannya ke persada antarabangsa terutamanya ke Afrika, Eropah dan Amerika Selatan di celah-celah peluang perniagaan yang meluas untuk perniagaannya.

Syarikat telahpun mengadakan pertemuan dengan beberapa bakal pelanggan khususnya di Brazil dan Argentina dan pada masa ini terlibat dalam perbincangan, kata pengurus besar Pembangunan Perniagaan Inai Kiara, Zulkefli Majid.

"Kami perlu menyokong dan membina lebih banyak kapal bagi mengukuhkan lagi kapasiti kami dalam bidang ini dalam usaha menembusi Eropah, Afrika dan Amerika Selatan," kata beliau kepada pemberita baru-baru ini.

Inai Kiara telahpun mewujudkan perniagaan di Brunei, India, Indonesia, Taiwan dan Vietnam.

Dalam rancangan lima tahunnya, syarikat berhasrat untuk membina sebuah kapal korek corong tuang yang besar dengan kapasiti tuangan 64,000 meter padu.

Ia turut merancang membina kapal korek yang sama kapasitinya seperti Inai Kenanga -- kapal ketiga yang dibina syarikat dengan kos RM1.2 bilion -- yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak minggu lepas.

Inai Kenanga, yang merupakan kapal korek terbesar negara dan Asia dan ketiga terbesar di dunia, ialah kapal yang mempunyai kapasiti pelayaran sepenuhnya, yang digunakan untuk mengekalkan saluran pengemudian ataupun untuk mendalamkan terusan maritim yang berkelodak.

Pembinaan kapal korek itu bermula pada pertengahan 2010 dengan acara peletakannya diadakan di limbungan kapal Inai Kiara yang dikendalikan oleh unitnya, Selat Melaka Shipbuilding Corp Sdn Bhd, di Pulau Indah, Pelabuhan Klang.

Sementara itu, ditubuhkan pada 1997, Inai Kiara terlibat dalam pengorekan penebusgunaan dan industri berkaitan marin dan mula membina kapal koreknya sendiri pada 2010.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...