Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, August 27, 2013

PMINT Sasar Perolehan Sebanyak RM30 Juta Menjelang 2017 Dari Perniagaan Sewaan Aset

20 Syawal 1434

KUALA TERENGGANU, 26 Ogos, 2013- Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) menyasarkan perolehan sebanyak RM30 juta atau 80 peratus pendapatan tahunannya menerusi sewaan aset menjelang 2017.

Pengurus Besarnya Datuk Osman Muda berkata PMINT optimis dapat mencapai sasaran itu kerana sehingga Jun lepas, sebanyak RM12 juta atau 49 peratus perolehannya adalah hasil pendapatan penyewaan aset miliknya.

"Apa yang membanggakan, jumlah itu (49 peratus), sudah hampir dengan sasaran yang diminta kerajaan negeri dan Ahli Mesyuarat Lembaga PMINT iaitu sebanyak 50 peratus pendapatan sewaan sepanjang tahun ini.

"Kita jana pendapatan itu menerusi pelbagai aset termasuk premis bangunan, kediaman, kedai, ruang niaga, pejabat, bengkel dan kilang industri," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka PMINT di sini Isnin.

Selain menjana pendapatan menerusi jualan hartanah seperti premis kedai, ruang pejabat dan perumahan, PMINT juga diberi tanggungawab oleh kerajaan negeri Terengganu sebagai penyelia projek Perumahan Awam Kos Rendah di seluruh Terengganu sejak 2009.

Selain itu, beliau berkata pendapatan hasil sewaan aset akan bertambah apabila beberapa projek mega beberapa pasar raya seperti PB Sentral, Plaza Paya Bunga dan PB Square beroperasi kelak.

"Ketiga-tiga projek itu antara penyumbang besar yang bakal diperoleh PMINT, di mana PB Square yang kini hampir 90 peratus siap dibina mampu memperoleh pendapatan antara RM12 hingga RM15 juta setahun.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...