Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, August 12, 2013

Antara Tip Pemasaran Melalui FB

5 Syawal 1434

Semakin ramai orang sekarang menggunakan laman sosial Facebook sebagai medium pemasaran untuk menjual produk dan perkhidmatan yang mereka tawarkan. Namun, sangat menyedihkan apabila Facebook menjadi satu medan membanjirkan atau ‘spam’ untuk menjual produk mereka.

Jika anda seorang usahawan yang ingin membina perniagaan untuk tempoh masa yang lama, anda perlu menggunakan Facebook dengan lebih berhati-hati dan mengelakkan tiga kesalahan utama yang saya akan terangkan di bawah.


Facebook bukan tempat membuat jualan

Orang yang anda jemput untuk ‘like’ halaman Facebook anda pasti tidak suka jika apa yang anda berikan kepada mereka ialah iklan semata-mata. Tidak siapa suka untuk disumbat dengan iklan setiap hari.

Pelanggan anda ingin mengetahui daripada anda sesuatu yang mereka boleh gunakan dalam kehidupan mereka. Contohnya, jika anda seorang penjual pakaian kanak-kanak, mungkin anda boleh berikan mereka tip penjagaan kanak-kanak atau kaedah menyelesaikan masalah kesihatan yang dihadapi oleh kanak-kanak.

Jika anda menjual kosmetik pula, mungkin anda boleh penuhkan Facebook anda dengan tip kecantikan untuk wanita dan dengan petua berguna sebegini, mereka akan menanti-nanti tip daripada anda. Hanya 1/6 daripada status anda boleh dibuat untuk pengiklanan.


Facebook bukan jalan sehala

Jika pada zaman dulu, semua syarikat membuat iklan yang sehala. Sehala bermaksud, pelanggan tidak dapat memberi maklum balas atau mengkritik syarikat ini.

Namun, keadaan pemasaran Internet hari ini nyata berbeza. Terutama apabila adanya Facebook dan Twitter di mana pemasaran menjadi jalan dua hala antara penjual dan pembeli.

Jika anda sekadar bercakap menyuruh orang membeli, mungkin ada 1 atau 2 orang yang membeli, namun untuk ramai orang membeli daripada anda, anda perlu bercakap bersama mereka.

Bercakap bersama mereka ialah anda perlu berada di dalam perbincangan mereka. Untuk berada di pihak atas dalam perbincangan ini, anda perlu mengetahui banyak ilmu yang berkaitan dengan bidang perniagaan anda.

Dalam era ini juga, pelanggan mempunyai ruang untuk mengkritik perniagaan anda dan kritikan ini perlu dijawab dengan bijak. Anda tidak boleh tidak menjawabnya dan anda tidak juga boleh menjawabnya dengan emosi.

Anda perlu menjawab dengan bijak supaya pelanggan anda yang mengkritik (dan beribu orang lain yang melihat perbualan ini) akan lebih mempercayai anda.


Facebook (untuk perniagaan) bukan medan bercakap mengenai anda

Orang yang berada dalam Facebook anda tidak berminat dengan masalah perniagaan atau lebih teruk masalah peribadi yang anda hadapi. Mereka lebih berminat mengenai bagaimana produk anda dapat menyelesaikan masalah mereka.

Mereka tidak mahu tahu bahawa anda tersangkut dalam ‘traffic jam’ atau mengenai masalah yang anda hadapi dengan pekerja anda. Anda perlu sentiasa bercakap mengenai mereka. Memanglah ini nampak seperti keras. Tetapi inilah realitinya jika anda inginkan pelanggan yang datang bertali-arus.

Secara kesimpulannya, anda perlu memandang Facebook sebagai medan pemasaran jangka panjang anda untuk anda membina kredibiliti dan reputasi di mata pelanggan anda sebelum mereka membeli produk anda dan memberitahu rakan mereka pula.

Kredit kepada : myMetro

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...