Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, August 29, 2013

Pekerja Generasi Y Jangka Tanggungjawab Yang Lebih Besar Di Tempat Kerja: Kaji Selidik

22 Syawal 1434


KUALA LUMPUR, 28 Ogos , 2013- Pekerja Generasi Y (Gen Y)menjangka diberikan tahap tanggungjawab yang lebih tinggi di tempat kerja, dan sebagai lanjutan, menjangkakan kenaikan pangkat ke kumpulan pengurusan lebih awal daripada apa yang dijangkakan oleh pengurus mereka, demikian menurut satu kaji selidik.

Kaji selidik yang dikendalikan bersama oleh Institut Kewangan Asia (AIF) dan Ashbridge Business School, United Kingdom itu melaporkan bahawa 22 peratus pekerja Generasi Y percaya memang munasabah bagi mereka memainkan peranan pengurusan selepas enam bulan mula bekerja di organisasi masing-masing.

"Kini wujud jurang antara generasi dalam industri perkhidmatan kewangan antara Gen Y dan pengurus mereka yang biasanya lebih berusia daripada mereka.

"Ini jelas daripada perbezaan persepsi antara pengurus Gen Y dan pekerja Gen Y itu sendiri," kata Ketua Pegawai Eksekutif AIF, Dr Raymond Madden.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Simposium Antarabangsa AIF 2013: "Changing Face of Talent" yang akan berlangsung selama dua hari, bermula Rabu.

Kaji selidik bertajuk "Menguruskan Generasi Y" itu memberikan tumpuan kepada usaha memahami cara berfikir Gen Y tempatan yang bekerja dalam industri perkhidmatan kewangan, berhubung kerjaya mereka.

Ia melibatkan 1,200 profesional perkhidmatan kewangan, termasuk pegawai sumber manusia yang menguruskan Gen Y dalam organisasi masing-masing.

Satu peratusan besar pekerja Gen Y Malaysia berkata kehidupan berkerjaya mereka tidak mencapai apa yang mereka harapkan.

Kaji selidik itu dijalankan dari Mei hingga Jun tahun ini.

Kajian itu juga membayangkan bahawa pengurus-pengurus perlu lebih sering melibatkan rakan sekerja mereka yang lebih muda untuk memastikan perjalanan kerjaya mereka berpadanan, kata Madden.

"Ini berkaitan dengan kekerapan mengadakan dialog antara generasi berbeza-beza yang bekerja dalam organisasi yang sama hari ini," katanya.

Menurut beliau, Gen Y Malaysia serupa dengan Gen Y negara-negara lain yang semakin bercita-cita tinggi serta menginginkan cabaran-cabaran yang lebih besar, kerana Malaysia sedang bergerak ke arah menjadi sebuah negara yang maju sepenuhnya menjelang 2020.

Berita lanjut : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...