Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, September 12, 2013

Usahawan Kampung Dapat RM 400 Ribu Setahun Dari Hasil Kelapa

6 Zulkaedah 1434

MARANG, 11 Sept, 2013- Industri kampung seperti membuat kuih, keropok, menghasilkan batik, songket atau lain-lain di halaman rumah tidak boleh dipandang enteng kerana usaha itu boleh menembusi pasaran yang lebih luas dan mampu menjana pendapatan lumayan seandainya sanggup bekerja keras.

Seorang usahawan, Suri Abdul Ghani, 43, dari Kampung Batangan, Seberang Marang di sini yang mengusahakan produk manisan kelapa (gula melaka), kini boleh berbangga apabila hasil usahanya telah menembusi pasar raya di seluruh Terengganu sehingga mampu mencatatkan jualan sehingga RM400,000 setahun.

"Perusahaan membuat manisan kelapa ini saya mulakan bersama suami sejak 10 tahun lalu setelah mendapat tunjuk ajar daripada ibu bapa yang mengusahakannya sebelum itu.

"Selain manisan, kami juga membuat dodol daun palas dan kandi kelapa (manisan pulut)," katanya ketika ditemui Bernama di sini Selasa.

Suri yang mempunyai lima orang anak berumur antara sembilan hingga 22 tahun hasil perkongsian hidup dengan suaminya Mohd Kahni Habsu, 47, menjelaskan sebelum ini beliau pernah membuat pelbagai kerja namun semuanya tidak memberi kepuasan yang hanya sebagai 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang'.

Menceritakan mengenai perusahaannya, Suri yang dibantu suami dan anak-anak selain enam pekerja tetap serta 10 pekerja sambilan, berkata beliau mempunyai dua bengkel membuat manisan berhampiran rumahnya.

Katanya, sekeping manisan asli dijual pada harga RM4 manakala manisan yang telah dicampur dengan 10 peratus gula dijual pada RM1.60 sekeping.

Beliau berkata manisan kelapa yang diusahakan syarikatnya kini boleh didapati di beberapa pasar raya di negeri itu seperti pasar raya Sabasun, pasar raya Seri Intan, Mydin Mall, pasar raya Tunas Manja dan pasar raya Nirwana di negeri ini dan juga sekitar Kuantan, Pahang.

Beliau berkata ramuan utama membuat manisan ialah air nira kelapa yang diperoleh dari ladangnya seluas 1.21 hektar.

"Sebenarnya, saya tidak susah untuk mendapatkan air nira kerana saya ada kebun kelapa sendiri manakala 0.8 hektar lagi akan mengeluarkan hasil (air nira) tidak lama lagi," katanya.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...