Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 9, 2013

BSN Buka Cawangan Perbankan Islam Pertama Di Pantai Timur Sabah

3 Zulkaedah 1434


TAWAU, 9 Sept, 2013- Bank Simpanan Nasional (BSN) pada Isnin membuka Cawangan Perbankan Islam (CPI) di Balung, CPI BSN pertama di kawasan Pantai Timur Sabah dan ketiga seumpamanya di Sabah selepas dua lagi CPI di kawasan Pantai Barat negeri itu.

Pembukaan CPI BSN berkenaan, yang mula beroperasi sejak 2 Sept lepas, dirasmikan oleh Menteri Belia dan Sukan Sabah yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Apas Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan.

Tawfiq berkata cawangan itu yang bakal menjadi pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi setempat, akan menyediakan kemudahan mengakses perkhidmatan perbankan kepada penduduk di Balung dan Apas yang jaraknya kira-kira 40 kilometer dari kawasan bandar.

Pembukaan cawangan itu juga menandakan keyakinan sektor swasta khususnya sektor perbankan mengenai potensi pembangunan di Sabah, terutama di kawasan Balung dan Apas yang dianggap kawasan pertumbunan ekonomi dan aktiviti sosial yang pesat, katanya.

"Kawasan ini memang kawasan pertumbuhan yang amat berpotensi dengan asas (ekonominya) ialah perladangan kelapa sawit. Di sini kita melihat banyak resort dan pusat pelancongan yang sedang berkembang.

"Di sini juga kita melihat ada institusi pengajian tinggi awam seperti cawangan kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM), Institut Perguruan Tawau dan banyak lagi pusat pembelajaran yang sedang beroperasi dan bakal diwujudkan," katanya kepada pemberita di sini.

Hadir pada majlis berkeaan ialah Timbalan Ketua Eksekutif (Sokongan Korporat) BSN Ahmad Latfan Mohd Amran, Presiden Majlis Perbandaran Tawau Datuk Ismail Mayakob dan Pengarah BSN Sabah Sulaiman Mohd Noor.

Tawfiq mencadangkan agar agensi-agensi kerajaan berkaitan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat supaya memindahkan akaun pembayaran pelanggannya yang tinggal di Balung dan Apas dari BSN bandar Tawau untuk memudahkan pelanggan berkenaan menerima pembayaran atau elaun.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...