Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, September 25, 2013

Asean Akan Capai Sebahagian Besar Kesediaan Untuk Aec

19 Zulkaedah 1434

BANGKOK, 24 Sept, 2013 - Negara anggota Asean akan dapat merealisasikan sebahagian kesediaannya untuk membentuk Komuniti Ekonomi Asean (AEC) pada 2015, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

"Dari segi persiapan, kita tak akan dapat 100 peratus kesediaan, namun sebahagian besarnya akan tercapai," katanya selepas menamatkan lawatan tiga hari ke sini bagi menggalakkan perdagangan dan pelaburan dua hala antara Malaysia dan Thailand, pada Isnin.

Minggu lepas, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kecuali Singapura, negara anggota Asean lain belum bersedia untuk penyepaduan, dan negara anggota yang miskin perlu dibenarkan untuk mengekalkan perlindungan ekonomi masing-masing.

Malah negara anggota lebih kaya pun belum bersedia sepenuhnya untuk AEC, kata Mahathir seperti yang dilaporkan oleh harian berbahasa Inggeris Thailand, Nation, dan menambah Malaysia berada di tempat kedua selepas Singapura dari segi kesediaan untuk AEC.

Mustapa berkata dari segi persediaan mengurangkan halangan tarif, ia hampir siap dan boleh tercapai menjelang 2015, sementara bagi persediaan untuk halangan bukan tarif, Asean sudah mula mengadakan perbincangan untuk mengurangkannya.

Beliau menjelaskan halangan berbentuk bukan tarif wujud walaupun pasaran dibuka, namun masih ada barangan sensitif bagi anggota ASEAN seperti beras dan arak.

Halangan bukan tarif bagi arak bertujuan menjaga sensitiviti negara Islam, katanya.

Beliau berkata dari segi perkhidmatan pula, Asean telah membuka pasaran untuk syarikat perkhidmatan, dengan anggota Asean melabur di negara anggota Asean yang lain.

Dari segi perhubungan, perkhidmatan udara semakin baik namun belum selesai, perhubungan jalan raya semakin baik manakala perkapalan pula baik.

"Pada 2015 kita nak barang-barang sesama anggota Asean bergerak lebih pantas dari segi sudut tidak ada halangan bukan tarif dan juga kita cuba gunakan standard yang sama di negara Asean," katanya.

Faedah yang diharapkan ialah bertambahnya perdagangan dan pelaburan antara negara ASEAN supaya meningkatkan prestasi ekonomi dan menjadikan negara anggota Asean sebagai destinasi yang lebih baik untuk pelaburan langsung asing (FDI).

Tahun lepas, negara anggota ASEAN menarik US$110 bilion FDI.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...