Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, September 10, 2013

Bumiputera Lebih Tertumpu Pada Perniagaan Berskala Kecil

4 Zulkaedah 1434
MELAKA, 9 Sept, 2013- Sasaran penguasaan ekonomi Bumiputera sebanyak 30 peratus masih belum tercapai berikutan kebanyakan orang Melayu lebih tertumpu kepada perniagaan berskala kecil, kata Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron.

Beliau berkata orang Melayu banyak tertumpu kepada perniagaan seperti peruncitan, kedai makan dan restoran berbanding kaum Cina terlibat dalam perniagaan berskala besar yang mampu memberi perolehan yang jauh lebih tinggi.

Penglibatan kaum Bumiputera dalam sektor peruncitan, pembuatan, perkhidmatan dan restoran di Melaka pada 41.11 peratus berbanding kaum lain iaitu 58.89 peratus.

"Kaum Melayu di Melaka banyak melibatkan diri dalam perniagaan kantin iaitu 70.35 peratus diikuti perniagaan menjaja meliputi penjaja pasar malam, penjaja statik, dan penjaja bergerak sebanyak 63.18 peratus," katanya ketika merasmikan Konvensyen Memperkasakan Ekonomi Melayu Melaka 2013 di MITC, di sini, Isnin.

Konvensyen dua hari dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Melaka antara lain bagi membincang aspek pencapaian, peluang dan kerjasama dalam melahirkan lebih ramai usahawan Bumiputera di negeri ini.

Beliau berkata perniagaan kedai makan atau restoran juga mencatatkan peratusan tinggi iaitu 49.09 peratus berbanding sektor perindustrian yang amat rendah terutamanya dalam bidang yang melibatkan modal serta kemahiran yang tinggi.

"Contohnya, jika penglibatan kaum Cina adalah sebanyak 72.60 peratus dalam bidang penjualan aksesori kenderaan atau motor, tetapi hanya 20.06 peratus sahaja orang Melayu yang menceburi bidang ini," katanya.

Beliau berkata pemikiran masyarakat Melayu perlu diubah dan mempunyai hala tuju dengan mengambil kira keperluan semasa bagi membolehkan penyertaan mereka dalam bidang perniagaan mencapai sasaran penguasaan 30 peratus.

Selain itu, katanya daya tahan individu juga perlu dipertingkatkan dalam menentukan kemajuan, keupayaan dan kecemerlangan perniagaan yang diterokai sejajar dengan keadaan pada masa kini yang begitu kompetitif dan tanpa sempadan.

"Pembudayaan pemikiran keusahawanan juga perlu diterapkan sejak dari awal lagi dan anggapan bahawa perniagaan membawa kepada penipuan, riba, hutang, pendapatan yang tidak menentu serta nilai negatif lain harus ditukar kepada memuliakan golongan usahawan dengan nilai yang positif," katanya.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...