Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, September 25, 2013

Malaysia Kekal Peneraju Sukuk Global

19 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 24 Sept , 2013- Malaysia kekal sebagai peneraju sukuk global, dengan sukuk terkumpul melebihi US$148 bilion pada Jun 2013, yang mewakili 60.4 peratus daripada jumlah sukuk global.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata jumlah itu mencerminkan pertumbuhan pesat Malaysia dalam sukuk berbanding hanya US$1.5 bilion sukuk global pada 2001

"Dengan persekitaran kondusif bagi urus niaga sukuk, saya yakin Malaysia memiliki segala yang diperlukan untuk menarik lebih banyak institusi dari semua rantau yang mahu meneroka pasaran kewangan Islam Malaysia dan mudah tunainya," katanya pada perasmian Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur (KLIFF 2013) ke-10 di sini Selasa.

Beliau berkata pujian harus diberikan kepada Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, tokoh-tokoh Syariah dan masyarakat industri kewangan Islam atas usaha mereka untuk membawa pasaran kewangan Islam Malaysia ke tahap tinggi semasa.

Beliau berkata ini sejajar dengan wawasan komprehensif dan progresif pasaran kewangan Islam, yang telah berkembang secara berperingkat-peringkat sepanjang 30 tahun lepas.

Muhyiddin berkata dalam mengembangkan industri kewangan Islam, Malaysia perlu meneliti dan mengkaji semula perbezaan yang wujud bagi memastikan ia dapat diselesaikan dengan lebih baik dan lebih mudah diterima.

"Integriti, kredibiliti dan kecekapan merupakan faktor kejayaan utama dalam membangunkan rangka kerja Syariah dan tadbir urus. Walaupun wujud perbezaan dalam peraturan Syariah, ia sepatutnya tidak menjadi isu utama selagi ia disokong oleh hujah-hujah dan kaedah undang-undang yang diiktiraf," katanya.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata kekurangan pakar berkelayakan dalam kewangan Islam merupakan faktor yang mengekang inovasi produk dan perkhidmatan baharu di kebanyakan negara.

"Oleh itu, pelaburan dalam membangunkan sumber-sumber utama industri mesti dipertingkat. Kesedaran pasaran yang semakin meningkat terhadap potensi besar yang boleh ditawarkan oleh kewangan Islam, juga amat diperlukan, dan ini boleh dilakukan melalui penyelidikan, pendidikan dan latihan," katanya.

Berita lanjut : BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...