Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 2, 2013

Perlis Bakal Jadi Hab Halal Malaysia

26 Syawal 1434

KUALA LUMPUR, 2 Sept , 2013- Perlis, yang secara strategiknya terletak bersebelahan negara jiran, Thailand, dan menghasilkan banyak bahan mentah, memberikannya kelebihan untuk membangunkan hab halalnya sendiri, yang berpusat di Padang Besar.

Pekan kecil itu bakal membawa masuk banyak bahan mentah seperti jagung dan kacang soya, sebaik siapnya pelabuhan darat dan landasan berkembar di situ, yang melibatkan nilai pelaburan lebih RM1 bilion.

Menteri Besar Azlan Man dalam satu temu bual eksklusif dengan Bernama, berkata projek mega itu, yang dijangka siap menjelang 2015, bukan sahaja dapat menampung keperluan negeri tersebut, bahkan bagi semua penduduk Malaysia.

"Dalam masa terdekat juga, Perlis akan membuka kilang-kilang yang mengeluarkan makanan untuk haiwan ternakan, seperti yang sudah lama diwujudkan di negara jiran," katanya, sambil berkata terdapat beberapa pelabur telah tampil menunjukkan minat dalam pembinaan kilang-kilang halal tersebut.

Katanya selain membawa masuk bahan mentah dari Thailand, Malaysia akan menyediakan sijil halal yang diiktiraf dunia bagi penghasilan produk yang dibawa masuk dari Thailand, yang tersedia di negara tersebut.

Perkara itu telah dibincangkan dan telah dipersetujui dalam satu lawatan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada perbincangan meja bulat bersama Perdana Menteri Thailand, termasuk para pemimpin industri kedua-dua negara.

"Ia merupakan situasi sama-sama menang," katanya.

Azlan juga berpendapat bahawa inisiatif Kawasan Segi Tiga Pertumbuhan Indonesia-Malaysia-Thailand (IMT-GT) masih lagi relevan.

IMT-GT ditubuhkan pada 1993 oleh kerajaan Indonesia, Malaysia dan Thailand bertujuan mempercepatkan transformasi ekonomi di wilayah kurang maju, dengan sektor swasta memainkan peranan penting dalam menggalakkan kerjasama ekonomi di ketiga-tiga negara tersebut.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...