Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 16, 2013

Mewujudkan Usahawan Bumiputera Satu Kemestian

10 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 15 Sept , 2013- Dalam memperkasakan penyertaan Bumiputera ke dalam sektor perniagaan, mewujudkan satu 'komuniti usahawan Bumiputera' adalah satu kemestian dengan fokus khusus diperluas kepada syarikat-syarikat baharu.

Datuk Saifuddin Abdullah, ketua pegawai eksekutif Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM) yang baharu dilantik berkata, komuniti itu mesti diterajui oleh usahawan, bukan hanya mana-mana pegawai biasa, bagi memastikan kecekapannya.

"Malangnya, kita tidak boleh bergantung kepada pertubuhan perdagangan atau perniagaan semasa. Kita perlu memperkasakan usahawan muda ataupun baharu untuk bergabung bersama-sama dan membentuk 'komuniti' baharu di kalangan mereka," kata beliau kepada Bernama.

GMM ialah pusat penyebaran maklumat berdasarkan konsep penyederhanaan dalam memerangi fahaman pelampau dalam lima bidang meluas.

Bidang-bidang itu ialah kewujudan bersama keamanan, demokrasi dan peraturan undang-undang, kewangan, pendidikan dan penyelesaian konflik.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Sabtu mengumumkan lima teras untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera di dalam ekonomi negara.

Antara teras itu ialah Majlis Ekonomi Bumiputera (MEB) yang akan ditubuhkan tidak lama lagi, dipengerusikan oleh Najib.

MEB, yang menggantikan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera akan melaksanakan lima strategi utama sebagai kesinambungan kepada pelaksanaan Agenda Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...