Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, September 14, 2013

Kerajaan Umum Strategi Baharu Memperkasa Ekonomi Bumiputera Berpayungkan MEB

9 Zulkaedah 1434

SHAH ALAM, 14 Sept, 2013- Kerajaan Sabtu mengumumkan langkah dan strategi baharu bagi memperkasakan ekonomi Bumiputera, berpayungkan Majlis Ekonomi Bumiputera (MEB), yang akan ditubuhkan tidak lama lagi dan dipengerusikan sendiri oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Najib berkata MEB akan menggantikan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera (MTAB) dalam melaksanakan lima strategi utama sebagai kelangsungan implementasi agenda pemerkasaan ekonomi Bumiputera.

Berucap pada Majlis Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera di sini, Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata antara fokus pelaksanaan ialah pemantapan pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat serta memperkukuh pemilikan aset.

"Kerajaan mendengar luahan rasa yang dilontarkan oleh masyarakat Bumiputera berhubung tahap penyertaan dalam program pembangunan sosioekonomi."

Antara langkah utama dalam strategi itu ialah penetapan sasaran ke atas penyertaan Bumiputera, termasuk perolehan kepada vendor oleh semua Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC).

Kata Najib maklumat tersebut wajib dimasukkan sebagai Petunjuk Prestasi Utama atau KPI mereka.

Beliau berkata semua kementerian juga akan mewujudkan Unit Pembangunan Bumiputera (UPB) yang bertanggungjawab merangka cadangan dan melaksana inisiatif agenda Bumiputera.

Bagi memantapkan pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat pula, Skim Amanah Saham Bumiputera 2 (ASB2) akan dilancarkan oleh Permodalan Nasional Bhd dengan suntikan sebanyak 10 bilion unit saham.

Ekuinas pula akan diberi tanggungjawab untuk mengambil alih peranan sebagai peneraju program Skim Jejak Jaya Bumiputera.

Program tersebut akan ditransformasikan melalui ekuiti dan kepakaran pengurusan bagi membimbing syarikat-syarikat Bumiputera yang di senarai di Bursa Malaysia.

"Bagi memastikan semua agenda pembangunan sosioekonomi Bumiputera dapat dilaksanakan secara efektif, sistem penyampaian juga akan diperkemas dan diperketat untuk mewujudkan ekosistem yang cekap, komprehensif dan konstruktif," kata Najib.

Najib berkata pelbagai langkah juga telah digariskan bagi menangani Bumiputera yang masih lagi ketinggalan dalam pemilikan aset bukan kewangan seperti rumah kediaman, premis industri dan kompleks komersil.

Untuk itu, Syarikat Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) serta Syarikat Perumahan Negara Berhad dengan kerjasama Kerajaan Negeri akan memperbanyakkan pembinaan rumah mampu milik kepada Bumiputera di seluruh negara.

Peranan UDA Corporation juga akan diperkukuh untuk membantu membangunkan hartanah, termasuk rumah kediaman, kompleks dan ruang perniagaan, bangunan industri dan perdagangan di kawasan bandar, kata Najib.

Beliau berkata GLC dan GLIC yang terlibat dalam hartanah akan turut memberi penekanan kepada pembangunan hartanah Bumiputera, terutama perumahan, rumah kedai dan premis komersial.

Sementara itu, bagi mengoptimumkan nilai dan manfaat aset bukan kewangan seperti hartanah untuk Bumiputera Islam, Yayasan Wakaf Malaysia akan ditukar menjadi entiti Wakaf korporat.

Peranan institusi hartanah seperti Pelaburan Hartanah Bhd, Majlis Amanah Rakyat dan Perbadanan Usahawan Nasional Bhd akan diperkukuh bagi membangunkan atau memperoleh hartanah komersil dan industri, terutama di lokasi strategik di seluruh negara.

Sumber berita- BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...