Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 23, 2013

Usahawan Harus Diberi Peluang Membangun Sendiri

17 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 22 Sept, 2013- Kerajaan-kerajaan boleh membantu syarikat permulaan tanpa mengganggu asas keusahawanan, kata Bowei Gai, Pengasas Laporan Permulaan Dunia.

"Kerajaan-kerajaan boleh memberi bantuan menerusi dana, kemudahan dan publisiti, tetapi harus membiarkan usahawan yang telah berjaya mengendalikan program-program ini.

"Beri kepercayaan kepada usahawan berpengalaman kerana mereka tahu bantuan apa yang diperlukan oleh usahawan tempatan," katanya kepada Bernama.

Daripada lawatannya ke 28 negara untuk mempelajari ekosistem permulaan tahun ini, beliau gembira mendapati kebanyakan kerajaan menyokong usahawan muda.

"Sayangnya banyak yang mencuba, tetapi hanya sebilangan yang berjaya," katanya.

Selepas mengkaji beberapa syarikat permulaan perintis di seluruh dunia, beliau memahami mengapa ini terjadi.

"Keusahawanan bermula dengan individu, pada peringkat akar umbi.

"Usahawan yang baik tidak pernah merungut dan sentiasa menemui cara untuk mengatasi kekangan untuk berjaya. Sebaliknya, mereka yang tidak mempunyai semangat ini, tidak akan berjaya, tidak kira berapa banyak bantuan yang diberikan kerajaan," kata Gai.

Gai baru sahaja menghabiskan lawatannya ke Malaysia dalam usaha mengetahui lebih dalam dan melaporkan tentang scenario permulaan di luar Lembah Silikon.

Beliau juga mencadangkan kerajaan-kerajaan untuk memudahkan bakat asing untuk mendapatkan visa kerja.

"Ini akan menjadikan negara ini satu destinasi permulaan, bukan kehilangan bakat pemula. Bakat akan mengikuti peluang," katanya.

Menurut Gai, lawatan ke Malaysia adalah satu peluang hebat dan beliau mendapat kejutan yang menggembirakan apa bila melihat komuniti keusahawanan yang rancak di sini.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...