Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, September 22, 2013

Setia Haruman Mula Tingkatkan Kemahiran Graduan Tambah Daya Tarikan Cyberjaya

16 Zulkaedah 1434

CYBERJAYA, 21 Sept , 2013- Satu program latihan intensif kini sedang dijalankan di Cyberjaya selepas beberapa siri dialog antara beberapa perbadanan multinasional (MNC) yang beroperasi di sini dengan Setia Haruman Sdn Bhd (SHSB), pemaju induk hab ICT utama negara itu, susulan dakwaan bahawa pengetahuan dan kemahiran graduan lulusan universiti tempatan tidak sepadan dengan apa yang diperlukan oleh MNC daripada mereka dalam persekitaran kerja.

Kadar pengambilan rendah graduan daripada universiti tempatan telah menyebabkan Setia Haruman berusaha untuk memastikan kemapanan dan keunggulan Cyberjaya menerusi program latihannya sendiri dengan meningkatkan kemahiran graduan muda bagi apa juga bentuk kerja yang dikehendaki oleh MNC.

Tan Sri Mustapha Kamal, pengasas dan pengerusi EMKAY Group, yang juga Pengerusi Setia Haruman berkata beliau memperuntukkan RM1.8 juta bagi program kerjasama industri-ahli akademik untuk melatih dan menambah baik pemasaran graduan dari lima universiti tempatan dengan meningkatkan kemahiran mereka dan juga kemahiran bahasa.

Beliau berkata Setia Haruman menyasar menyusun satu laporan yang memperincikan hasil daripada projek perintis itu dan menawarkan cadangan bagi menangani isu tidak sepadan antara graduan masa depan dan industri.

"Kami membelanjakan RM1.8 juta daripada bajet kami sendiri. Ini bagi memastikan kami dapat mencari punca asal berkaitan dengan masalah tidak sepadan (kemahiran) ini. Kami memutuskan untuk meneruskan dengan program latihan dan meningkatkan kemahiran bagi memastikan keperluan segera yang diperlukan industri di Cyberjaya dipenuhi oleh pelajar dari lima universiti ini -- Universiti Malaya, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Utara Malaysia dan Taylors College University," katanya kepada BERNAMA TV baru-baru ini.

Mustapha mengakui terkejut dengan kadar pengambilan graduan yang rendah daripada MNC tetapi menegaskan beliau tidak patah semangat dan akan melaksanakan program latihan dan peningkatan kemahiran itu sehingga Disember tahun ini kerana belia mahu mencari punca yang membawa kepada keadaan ini.

"Daripada angka yang saya baru terima, hanya tujuh daripada 300 graduan yang menunjukkan minat mereka telah diambil secara terus oleh industri. Dan satu daripada alasan utama ialah mereka tidak mampu berkomunikasi dengan baik dalam Bahasa Inggeris dan tahap penguasaan Bahasa Inggeris adalah rendah. Saya percaya kita perlu melakukan sesuatu yang konkrit untuk menangani masalah ini," katanya.

Kelemahan lain yang didedahkan ialah pemikiran kritikal mereka, perbezaan budaya, kemahiran menyelesaikan masalah dan beranalisis. Seramai 74 graduan dari lima universiti ini sekarang sedang menjalani program latihan dan meningkatkan kemahiran Setia Haruman.

Cyberjaya yang dilancarkan pada 1997 oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, dibangunkan untuk membantu menggerakkan ekonomi negara berasaskan pengetahuan. Aspirasinya untuk menjadi satu daripada hab ICT global telah menjadikannya antara destinasi utama bagi perniagaan Perkongsian Perkhidmatan dan Penyumberan Luar (SSO) ICT. Dalam tempoh 10-15 tahun akan datang, perniagaan dijangka menyediakan peluang pekerjaan bagi kira-kira 120,000 pekerja dan institusi pengajian tinggi di sini menyediakan tempat bagi menampung sehingga 30,000 pelajar.

Hari ini, Cyberjaya menjadi lokasi bagi banyak syarikat multinasional seperti Shell, HP, Ericsson, IBM, Dell, BMW, HSBC dan DHL. Ia juga lokasi pilihan bagi institusi pendidikan seperti Multimedia University, Limkokwing University College of Creative technology (LUCT), Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS) dan University Malaysia of Computer Science and Engineering (UniMY).

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...