Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, September 18, 2013

Penyedia Khidmat Penjagaan Kesihatan Tempatan Perlu Sentiasa Lakukan Pembaharuan

12 Zulkaedah 1434

KUALA LUMPUR, 17 Sept, 2013- Penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan perlu sentiasa melakukan pembaharuan dan mewujudkan peluang bagi doktor serta jururawat untuk bertugas tanpa kekangan agar mereka mereka terus relevan dalam pasaran kerja penjagaan kesihatan yang dinamik, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata golongan profesional ini berperanan sebagai pemangkin ke arah penambahbaikan, sambil memastikan keperluan dan kualiti penjagaan pesakit sentiasa menjadi pertimbangan utama masing-masing.

Katanya perikatan strategik dalam kalangan penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan boleh membantu memajukan industri berkenaan melalui amalan terbaik dan kerjasama klinikal rentas sempadan.

"Apabila sempadan antara negara menjadi semakin kabur melalui kerjasama antarabangsa, maka potensi untuk meraih keuntungan akan menjadi tidak terhingga. Oleh itu, saya menyeru penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan supaya berusaha dengan sepenuh hati untuk memanfaatkan potensi ini.

"Menjadi hab penjagaan kesihatan serantau boleh mewujudkan lebih banyak pekerjaan dan kekayaan, sekali gus memberi manfaat kepada ekonomi dan negara secara keseluruhan," kata Najib ketika merasmikan ParkCity Medical Centre (PMC) dan pelancaran logo Ramsay Sime Darby Health Care (RSDHC) di Desa Park City di sini Selasa.

PMC adalah hospital pertama yang dibuka secara rasmi melalui usaha sama antara Sime Darby Healthcare dan kumpulan hospital swasta terbesar Australia Ramsay Health Care Limited.

Hospital berharga RM320 juta serba canggih dengan 300 katil yang siap dibina pada Julai 2012 dan mula beroperasi pada Disember 2012 ini merupakan sebuah hospital pelbagai disiplin yang menawarkan perkhidmatan perubatan pesakit luar dan dalam serta pembedahan secara penuh, di samping perkhidmatan diagnostik termaju dan perkhidmatan kecemasan 24 jam.

Najib berkata usaha sama ini akan memantapkan lagi matlamat Malaysia untuk muncul sebagai penyedia penjagaan kesihatan serantau serta menyediakan platform kukuh bagi pengembangan sektor penjagaan kesihatan di Asia.

"Dalam tempoh tiga tahun lepas, Malaysia menyaksikan pertumbuhan lebih 20 peratus dalam sektor pelancongan kesihatan dan pada tahun lepas sahaja, menjana hasil berjumlah hampir RM600 juta.

"Ini hasil daripada peningkatan kualiti penjagaan kesihatan, pengalaman pelanggan, perikatan proaktif dan pasaran bitara. Kebanyakan pesakit datang ke Malaysia untuk mendapatkan rawatan jantung, kosmetik, oftalmologi, pergigian dan ortopedik, di samping perkhidmatan diagnostik," katanya.

Najib yakin kejayaan industri pelancongan perubatan Malaysia sebahagiannya berpunca daripada peraturan berkesan yang ditetapkan kerajaan bagi memastikan pesakit dari luar negara mendapat penjagaan berkualiti dan selamat.

Katanya antara negara yang begitu cepat berminat dengan industri pelancongan perubatan Malaysia ialah Jepun, dengan pertumbuhan sebanyak 20 peratus.

Najib berkata prospek untuk membawa pulang pakar dan profesional dalam bidang perubatan dari luar negara melalui pelancongan perubatan juga menunjukkan tanda-tanda positif.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...