Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, September 15, 2013

Pengumuman Inisiatif Perkasa Ekonomi Bumiputera Beri Nafas Baharu Kepada Syarikat Sederhana Dan Mikro

9 Zulkaedah 1434

SHAH ALAM, 14 Sept, 2013- Pengumuman inisiatif untuk memperkasa ekonomi Bumiputera oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa melancarkan agenda Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera hari ini, akan memberi nafas baharu serta merancakkan lagi ekonomi Bumiputera, terutama syarikat sederhana dan mikro.

Antara inisiatif berkenaan ialah mendaya modal insan, memantapkan pemilikan Bumiputera dalam sektor korporat, memperkukuh pemilikan aset bukan kewangan Bumiputera, memperhebat keusahawanan dan perniagaan Bumiputera dan memantapkan ekosistem penyampaian perkhidmatan.

Inisiatif yang diumumkan di Universiti Teknologi MARA hari ini disifatkan telah mengangkat Agenda Bumiputera sebagai Agenda Nasional dengan menempatkannya ke tahap yang lebih tinggi.

Penganalisis kanan Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (Isis) Dr Jorah Ramlan berkata inisiatif yang diumumkan itu tepat pada masanya, relevan dan penting untuk pembangunan ekonomi dan pertumbuhan berterusan.

"Dasar berkenaan akan meningkatkan keselamatan ekonomi, tahap pendapatan dan kuasa membeli masyarakat Bumiputera.

"Dengan pendapatan yang lebih tinggi dan peningkatan kuasa beli, kumpulan ini akan memberi sumbangan besar kepada pembangunan ekonomi," katanya kepada Bernama.

Kata Jorah jumlah penduduk Bumiputera yang membentuk 67 peratus daripada populasi di negara ini mewakili tenaga kerja terbesar dan juga kumpulan konsumer terbesar kepada ekonomi negara.

"Ini kekuatan yang tidak dapat disangkal, apatah lagi jaminan ekonomi kumpulan ini sangat signifikan dalam mencapai matlamat ekonomi nasional," kata beliau.

Beliau berkata kemahiran tidak berpadanan bukan lagi satu isu kerana "soft skills" dan "hard skills" adalah sebahagian daripada kurikulum di institusi pengajian tinggi.

Jorah turut memuji inisiatif yang diumumkan dan menganggap dasar berkenaan bagus kerana ia memfokuskan kepada satu kumpulan sasar iaitu golongan Bumiputera.

Kata beliau tidak ada persoalan mengenai keadilan kerajaan terhadap kaum-kaum lain di Malaysia kerana mengikut statistik dan sasaran ekonomi, kerajaan bersikap adil dalam mengagihkan peluang ekonomi kepada kaum-kaum lain.

Kata beliau lagi apa yang dilakukan kerajaan sekarang ialah merapatkan jurang ekonomi antara kaum Bumiputera dan bukan Bumiputera untuk menjamin kestabilan ekonomi, sosial, politik dan keselamatan negara.

Sumber berita: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...