Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, September 30, 2013

Malaysia Kenal Pasti Bidang Strategik Erat Hubungan Dengan Amerika Syarikat

24 Zulkaedah 1434

NEW YORK, 29 Sept , 2013- Malaysia telah mengenal pasti beberapa bidang strategik dan pelaburan yang perlu dipereratkan lagi kolaborasinya dengan Amerika Syarikat, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata Malaysia perlu menambah pengetahuan mendalam dalam bidang berkenaan untuk membantu memperkasakan lagi usaha dan proses ke arah mencapai impian Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi.

Perdana Menteri berkata demikian pada sidang media sebelum mengakhiri lawatan kerja beliau ke San Francisco dan New York dari 22 hingga 29 Sept yang disifatkannya sebagai lawatan yang membawa banyak tujuan dan maksud.

Katanya lawatan bertujuan supaya langkah yang diambil Malaysia di peringkat global dapat dipadankan dengan matlamat induk negara untuk melakukan transformasi terhadap Malaysia.

Antara bidang strategik itu ialah teknologi maklumat (IT), bioteknologi dan peranan sains dan teknologi yang boleh digunakan oleh Malaysia untuk mempertingkatkan lagi pengetahuan dan pembelajaran sains dan teknologi.

"Begitu juga dalam proses inovasi, bagaimana kita boleh ke arah untuk mewujudkan Malaysia sebagai sebuah 'knowledge economy' semestinya bergantung kepada kemampuan kita untuk melakukan inovasi," katanya.

Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata dalam lawatan kali ini, beliau juga memberi galakan kepada syarikat-syarikat dari Amerika Syarikat untuk mempertingkatkan pelaburan mereka di Malaysia bukan sahaja sahaja dari segi kuantitinya tetapi juga dari segi penerapan teknologi baharu.

Mengenai ucapannya pada Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-68 Sabtu yang menggesa masyarakat antarabangsa supaya bersatu menentang puak pelampau yang menggunakan alasan agama untuk melakukan keganasan, Perdana Menteri berkata ucapannya itu meliputi ruang lingkup yang lebih luas.

Katanya ia bukan sahaja dari sudut Malaysia dan kepentingannya tetapi apakah sumbangan Malaysia ke arah usaha untuk memberi sumbangan kepada kedamaian dan kemajuan dunia dan penyelesaian kepada permasalahan dan konflik yang sedang melanda beberapa buah negara, terutama negara Islam.

"Kini kita lihat permasalahan yang begitu mencabar kepada negara-negara Islam dan dunia Islam. Oleh kerana itu amat penting sekali pemimpin negara-negara Islam memberi sumbangan mereka dan menyatakan pendirian mereka apakah yang perlu dilakukan untuk mencari punca-punca yang boleh membawa penyelesaian kepada permasalahan dan konflik dalam dunia Islam," katanya yang turut menggesa masyarakat antarabangsa membantu menyelesaikan secara adil konflik di Syria dan Palestin.

Ditanya tentang sambutan pemimpin lain terhadap gesaan beliau pada persidangan itu, Najib berkata selepas menyampaikan ucapannya, ramai daripada mereka berjabat tangan dengannya untuk menyampaikan ucapan tahniah.

"Alhamdulillah, sambutan terhadap ucapan tersebut sebab ia tidak membatasi kepada soal dalam Malaysia sahaja tetapi memberi beberapa pandangan dan idea dan sumbangan dalam konteks yang lebih luas lagi mengenai masalah dunia dan masalah dunia Islam," kata beliau.

Ditanya mengenai siri perjumpaan beliau dengan komuniti pelabur, pedagang, ahli korporat dan ahli sains Amerika di San Francisco dan New York, Najib berkata penjelasan beliau kepada mereka mengenai usaha transformasi yang dilakukan oleh Malaysia juga mendapat sambutan amat menggalakkan.

"Ada antara mereka yang bisik kepada saya, teruskan apa yang telah dan sedang dilakukan kerana mereka yakin pelan dan agenda transformasi dibuat kerajaan Malaysia itu amat baik dan amat sesuai bukan sahaja dari sudut kepentingan Malaysia.

"Kerana kita bersikap untuk membawa masuk pelabur dari luar, mereka juga boleh melibatkan diri memainkan peranan melibatkan diri dalam proses transformasi Malaysia dan peluang untuk mereka itu adalah semakin luas oleh kerana kita mempunyai perancangan yang begitu besar dan bersifat terbuka dan global," katanya.

Berita lanjut: BERNAMA

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...