Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, December 6, 2012

SKMM Beri 8 Syarikat Akses Kepada Spektrum 4G 2,600 Megahertz

22 Muharram 1434


KUALA LUMPUR, 5 Disember 2012- Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) membenarkan lapan syarikat mengakses jalur spektrum 2,600 megahertz (MHz), untuk membolehkan syarikat-syarikat itu menawarkan perkhidmatan jalur lebar 4G pada kelajuan melebihi 100 megabit sesaat (mbss).

Syarikat-syarikat itu ialah Celcom Axiata Bhd, DiGi Telecommunications Sdn Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd, Packet One Networks (M) Sdn Bhd, Puncak Semangat Sdn Bhd, REDtone Marketing Sdn Bhd, U Mobile Sdn Bhd dan YTL Communication Sdn Bhd.

Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi, penyedia teknologi WiMAX dan spektrum 3G sedia ada boleh menggunakan peruntukan 2,600 MHz itu untuk memperluas dan meningkatkan kapasiti rangkaian jalur lebar mudah alih masing-masing untuk menampung permintaan pengguna yang semakin meningkat.

Beliau berkata pengenalan peserta baharu bertujuan membawa ide dan inovasi baharu kepada pasaran manakala perkhidmatan rangkaian maya mudah alih borong 4G akan juga ditawarkan kepada penyedia perkhidmatan lain yang tidak diberikan akses kepada peruntukan itu.

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...