Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, December 25, 2012

Insurans Semakin Mahal Di Eropah

12 Safar1434

London: Larangan Kesatuan Eropah (EU) terhadap syarikat insurans menjadikan jantina sebagai antara kriteria menetapkan harga insurans, dijangka meningkatkan lagi kos insurans pengguna.

Mahkamah tinggi EU mengharamkan konsep penetapan harga insurans berbeza mengikut lelaki dan wanita yang diamalkan syarikat insurans kerana ia dianggap diskriminasi jantina selepas persatuan pengguna Belgium membawa penemuan ujian kes terhadap penanggung insurans pada Mac lalu.
Langkah itu dikritik syarikat insurans yang mengatakan jantina mempunyai pengaruh kuat kemungkinan seseorang menuntut dan mencerminkan premium yang dibayar.

“Ia sesuatu yang tidak masuk akal,” kata Penganalisis Insurans Investec di London, Kevin Ryan.

“Ia adalah luar biasa apabila mengatakan orang ramai tidak boleh bersaing berhubung faktor penaja jamin. Namun, secara keseluruhan kepada syarikat insurans, mereka akan melihatnya sebagai berita baik kerana harga akan meningkat,” katanya.

Harga lebih tinggi amat dialu-alukan industri insurans Eropah yang dihimpit dengan kadar faedah rendah dan kemelesetan di beberapa pasaran utama.

Maklumat lanjut: BH Online

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...