Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, December 26, 2012

Kebebasan Kewangan Anda Mungkin Terancam Dengan Menganggotai Koperasi

12 Safar 1434

Penulis bukannya berniat hendak memburukkan institusi koperasi dalam artikel ini. Tetapi ramai dikalangan ahli-ahli koperasi mengambil sikap tidak apa tentang apa yang berlaku secara realiti kehidupan sebagai ahli koperasi.Penulis telah menjadi ahli di salah sebuah koperasi antara yang tertua di negara ini. memang mudah untuk buat pinjaman, tetapi kita perlulah terlebih dahulu menjadi ahli. bila sudah menjadi ahli, jika hendak buat pinjaman, perlulah mendapatkan penjamin. Bila kita dah dapat  penjamin, kita perlu juga menjadi penjamin kepada orang yang telah jamin kita dan kadangkala rakan taulan penjamin kita juga.

Apa yang menjadi episod malang, apabila orang yang kita jamin telah berhenti kerja secara mengejut. Maka secara automatik segala simpanan yang ada di koperasi ditolak tanpa rasa belas kasihan dan apa yang malang, sekiranya simpanan tidak cukup gaji pula dijadikan sasaran secara automatik dipotong dek kerana menjamin ahli-ahli yang telah berhenti kerja. Maka dengan itu, untuk menampung kehidupan dan kekangan kewangan, terpaksa pula membuat pinjaman bank dan yang paling mudah buat potongan gaji adalah menerusi pinjaman bank yang di bawah akta koperasi yang mana kadar pembiayaannya adalah lebih tinggi daripada bank-bank yang dibawah akta bank negara di Malaysia. Ini kerana kod potongan gaji dimonopoli oleh institusi koperasi dan bank-bank di bawah akta koperasi.

Selain daripada itu, kawalan keselamatan terhadap pinjaman koperasi begitu longgar sehinggakan ada ahli yang menggunakan nombor ahli rakan-rakan mereka untuk dijadikan penjamin tanpa pengetahuan mereka. Ada dikalangan ahli sengaja membuat pinjaman secara maksimum sebelum mereka berhenti kerja dan meninggalkan rakan-rakan mereka terkontang kanting menjelaskan pinjaman mereka. Persoalan yang cuba dilontarkan di sini, adakah institusi koperasi di Malaysia adil kepada ahli-ahli mereka? Penulis alu-alukan sebarang kajian dibuat terhadap persoalan ini.

Wallahualam

1 comment:

  1. Saya Husnah dan saya sedang mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Puan Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya.
    Saya dan suami saya mendapat ke dalam hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami memohon pinjaman daripada syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang tidak berjaya. sebaliknya mereka mendapat kita ke dalam hutang lebih meninggalkan kita bankrap sehingga saya datang dalam hubungan dengan Puan Amanda, yang menawarkan saya pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang kiri dari pinjaman. Anda boleh menghubungi beliau hari ini untuk pinjaman dalam apa jua bentuk dan jumlah.
    Hubungi Puan Amanda melalui mana-mana e-mel yang berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya untuk arahan lanjut ikmahusnah@gmail.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...