Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 26, 2013

Skim Aturan Kerja Fleksibel Mampu Tarik Lebih Ramai Pekerja Wanita

21 Zulhijjah 1434

KUALA LUMPUR, 25 Okt , 2013- Skim Aturan Kerja Fleksibel (FWA) wajar dilaksanakan bagi menarik lebih ramai pekerja golongan wanita untuk menyumbang tenaga dalam pasaran kerja.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) Shamsuddin Bardan berkata setakat ini negara hanya mempunyai 48 peratus bilangan pekerja wanita.

"Berbanding di pusat pengajian tinggi jumlah golongan wanita adalah sebanyak 60 peratus, namun apabila masuk ke alam pekerjaan jumlah berkenaan menyusut menjadi 48 peratus.

"Perkara ini berlaku kerana kebanyakan wanita lazimnya bekerja sebelum berkahwin namun mengambil keputusan berhenti kerja apabila mempunyai anak dan sibuk menguruskan perihal rumahtangga," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini, hari Jumaat.

Kerajaan hari ini melalui pembentangan Bajet 2014 mencadangkan kepada para majikan untuk mengadakan skim Aturan Kerja Fleksibel yang memberi kelonggaran tempoh, tempat dan waktu berada di tempat bekerja.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata skim tersebut boleh dilaksanakan dalam bentuk seperti minggu kerja dipadatkan atau kerja hujung minggu.

Shamsuddin berkata dengan adanya skim tersebut golongan wanita terutamanya, mempunyai masa yang lebih fleksibel dan tidak perlu berhenti kerja kerana memikirkan soal rumah tangga terutama penjagaan anak.

Katanya melalui skim tersebut seseorang individu itu boleh memulakan tugas pejabat di awal pagi dan kemudian boleh pulang ke rumah lebih awal, dan secara tidak langsung boleh mengelak daripada kesesakan jalan raya.

"Melalui skim ini mereka (terutamanya wanita) boleh bekerja pada waktu yang fleksibel seperti empat atau tiga hari seminggu atau pun bekerja dari rumah dengan kelengkapan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang lengkap.

"Skim ini juga mampu mengurangkan pergantungan negara kepada tenaga kerja asing apabila kita mampu mengembalikan jumlah 60 peratus golongan wanita yang sepatutnya ada dalam pasaran kerja," katanya.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Mohd Khalid Atan berkata cadangan sumbangan kerajaan ditingkatkan dalam Skim Persaraan 1Malaysia (SP1M), melambangkan keprihatinan kerajaan terhadap pekerja terutamanya yang bekerja sendiri.

Pada tahun 2010, kerajaan menubuhkan SP1M bagi golongan yang bekerja sendiri dan tiada pendapatan tetap untuk mencarum secara sukarela dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja.

Najib berkata sumbangan kerajaan akan ditingkatkan daripada 5 peratus kepada 10 peratus, yakni daripada jumlah maksimum 60 ringgit setahun kepada 120 ringgit setahun di bawah skim itu berkuatkuasa mulai 1 Jan 2014 sehingga akhir tahun 2017 dijangka dapat menarik penyertaan 30 ribu pencarum baharu.

Sumber berita - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...