Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, October 28, 2013

Bantuan Dan Insentif Kepada Usahawan Dalam Bajet 2014 Tingkatkan PKS Dan Ekonomi Negara

23 Zulhijjah 1434

KUALA LUMPUR, 26 Okt, 2013- Bantuan dan insentif kepada usahawan Bumiputera dalam bentuk pelbagai geran dan peluang-peluang perniagaan dalam Bajet 2014, amat bertepatan dan dapat menggalakkan lagi penyertaan usahawan Bumiputera, meningkatkan taraf hidup mereka dan seterusnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Presiden Majlis Perundingan Ekonomi Melayu Malaysia (MAPEM) Tan Sri Rozali Ismail berkata majlis menyambut baik belanjawan yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan merakamkan penghargaan terhadap Perdana Menteri di atas keprihatinan dan sokongan berterusan beliau terhadap pembangunan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).

"Sokongan tersebut adalah perlu memandangkan PKS memainkan peranan penting dalam pembangunan negara kerana ia menyumbang 32 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan sumbangannya dijangka meningkat kepada 40 peratus pada 2020," kata beliau dalam kenyataan Sabtu.

Najib yang juga Menteri Kewangan membentangkan Bajet 2014 di Dewan Rakyat semalam yang antara lain, mengumumkan penubuhan Skim Usahawan Permulaan Bumiputera atau SUPERB dengan dana permulan RM30 juta dan satu pelan pembangunan usahawan akan digubal.

Rozali berkata MAPEM menyokong penuh inisiatif kerajaan membentuk Pelan Pembangunan Usahawan itu yang diletakkan di bawah Kementerian Kewangan bagi merancang dan menyelaras aktiviti-aktiviti usahawan PKS yang sebahagian besar terdiri daripada usahawan Bumiputera.

"Langkah Kerajaan menubuhkan Pusat Inovasi dan Kreativiti Global Malaysia (MaGIC) amat dialu-alukan memandangkan ia akan berfungsi sebagai pusat sehenti bagi meningkatkan kreativiti dan daya saing usahawan-usahawan Bumiputera di pasaran antarabangsa," katanya.

Beliau berkata langkah Kerajaan memperkenalkan program 1Malaysia Entrepreneurs (1MeT) akan dapat mengatasi masalah pengangguran dalam kalangan siswazah.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...