Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, October 7, 2013

PUNB Sasar Hasilkan 643 Usahawan Tahun Ini

3 Zulhijjah 1434

KUALA LUMPUR, 7 Okt ,2013- Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) menyasar untuk menghasilkan sejumlah 643 usahawan di bawah inisiatifnya pada tahun ini, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Dzulkifli Fadzilah.

"Setakat ini, RM200 juta telah diperuntukan dan RM170 juta daripadanya sudahpun dibelanjakan untuk menghasilkan 360 usahawan," kata beliau kepada pemberita selepas majlis taklimat khas 'Program Perantis dan Usahawan Muda PUNB' di sini hari ini.

Beliau berkata sektor yang mendapat peruntukan itu ialah sektor pemborongan yang merangkumi aspek lebih luas untuk membina rangkaian bekalan dan sektor peruncitan yang terbahagi kepada automotif, perkakasan serta bidang pakar iaitu kedoktoran, pergigian, seni bina dan jurutera.

"PUNB mempunyai pembiayaan kewangan seperti Skim Prosper Usahawan Muda (PUMA), Skim Prosper Runcit, Skim Prosper Pemborong, Skim Prosper Teras dan Skim Perusahaan Kecil dan Sederhana yang boleh membantu usahawan Bumiputera.

"Untuk PUMA, kami mempunyai sasaran untuk menghasilkan 200 orang usahawan tahun ini dan kami telahpun capai seramai 132 orang usahawan.

"Jumlah peruntukan pula, PUNB menyasarkan RM10 juta dan kami telah mengagihkan RM8.6 juta," kata beliau.

Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Pengerusi PUNB Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang mengalu-alukan pembabitan golongan muda dalam program Perantis dan Usahawan Muda PUNB.

Beliau berkata pembabitan mereka akan dapat menangani masalah pengangguran.

Berita lanjut : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...