Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 19, 2013

PUNB Belanja RM1.7 Bilion Bantu Usahawan

14 Zulhijjah 1434

GEORGE TOWN, 18 Okt, 2013- Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB) membelanjakan RM1.7 bilion sepanjang 22 tahun penubuhannya dalam usaha membantu memperkasa dan meningkatkan penglibatan usahawan Bumiputera di negara ini.

Pengerusinya Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam berkata secara puratanya hampir RM80 juta disalurkan PUNB setiap tahun kepada usahawan Bumiputera.

Beliau berkata 70 peratus daripada jumlah yang disalurkan itu berjaya dikutip semula.

"Kita akan memperbaiki proses kutipan balik pembiayaan bagi memastikan semua usahawan Bumiputera akan memperoleh bantuan pembiayaan PUNB," katanya pada taklimat pembiayaan perniagaan PUNB di Kompleks Tabung Haji di sini Khamis malami.

Mohd Ali juga berkata PUNB memerlukan dana tambahan sebanyak RM380 juta bagi membolehkan pelbagai program pembangunan usahawan dilaksanakan.

Katanya PUNB akan terus komited dalam memperkasa usahawan Bumiputera sehingga berjaya mencapai pemilikan 30 peratus dalam industri seperti yang terkandung dalam Dasar Baharu Ekonomi (DEB).

"Kita yakin matlamat itu boleh direalisasikan menjelang 2020, termasuk meningkatkan sehingga 60 peratus penglibatan syarikat milik Bumiputera.

"Melalui usaha berterusan PUNB ini juga kita yakin pembesaran kek ekonomi akan berjaya dicapai kelak sekali gus merapatkan jurang antara usahawan Bumiputera dengan usahawan lain," katanya.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...