Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 12, 2013

Steve Jobs Pernah dipecat oleh Apple

7 Zulhijjah 1434

KUALA LUMPUR, 11 Okt ,2013- Satu daripada cara-cara untuk memupuk budaya keusahawanan yang rancak ialah dengan memberi peluang kepada para usahawan untuk menghadapi kegagalan dan mencuba lagi, kata Setiausaha Perdagangan Amerika Syarikat (AS) Penny Pritzker.

Beliau berkata ramai usahawan di AS seperti mereka yang beroperasi di Lembah Silikon, kawasan tumpuan inovasi dan keusahawanan, sebenarnya berbangga dengan kegagalan kerana mereka telah belajar daripada kesilapan dan memperbaiki idea dan mencapai kejayaan selepas itu.

"Sebagai contoh, seorang daripada penginovasi terhebat kami, Steve Jobs pernah dipecat oleh Apple, syarikat yang ditubuhkan bersama oleh beliau sendiri, sebelum diberi peluang untuk mencuba sekali lagi. Dan beliau mengetuai revolusi elektronik global yang mencipta pekerjaan di seluruh dunia," katanya semasa sesi mengenai Membangunkan Ekosistem Keusahawanan pada Sidang Kemuncak Keusahawanan Global 2013 di sini Jumaat.

Pritzker berkata kerajaan AS melabur dengan banyak dalam penyelidikan dan pembangunan dan juga menyokong pembiayaan perniagaan kecil yang baru bermula untuk menggalakkan aktiviti keusahawanan di negara itu.

"Sektor awam dan swasta juga harus bekerjasama untuk mencipta ekosistem sebagai percubaan adalah digalakkan tanpa menghukum kegagalan dan di mana idea baharu berkembang menjadi produk dan industri baharu," kata beliau.

Sentimen beliau turut disuarakan oleh seorang lagi ahli panel, Timbalan Perdana Menteri Vietnam, Hoang Trung Hai, yang berkata untuk menggalakkan keusahawanan, masyarakat patut bertolak ansur dengan kegagalan dan memberi usahawan peluang kedua.

Mengulas topik itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata usahawan harus tidak terlalu bergantung kepada inisiatif dan bantuan kerajaan untuk mengembangkan perniagaan mereka.

Mereka patut membina jaringan yang kukuh di antara mereka untuk bersama-sama menangani pelbagai cabaran dalam menjalankan perniagaan mereka, katanya.

"Kami mempunyai masalah ini di negara saya apabila usahawan terus memerlukan bantuan kerajaan," katanya, sambil menekankan bahawa kebiasaannya usahawan sebegini tidak mencapai kejayaan dalam usaha mereka.

 Sumber berita- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...