Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, October 12, 2013

Usahawan Sosial Perlu Seimbang Untuk Kekal Dalam Perniagaan

7 Zulhijjah 1434

KUALA LUMPUR, 11 Okt, 2013- Usahawan sosial perlu seimbang antara mencapai kepuasan dalam menjalankan usaha mereka dan keperluan untuk mendapat kejayaan kewangan.

Saranan itu dinyatakan pada Sidang Kemuncak Keusahawanan Global (GES) 2013 di sini Jumaat.

Melody Hossaini dari InspirEngage International yang berpangkalan di United Kingdom, berkata usahawan sosial yang berusaha untuk memberi khidmat kepada orang ramai dan memenuhi matlamat mereka, juga perlu membuat keuntungan untuk membolehkan mereka terus kekal dalam dunia keusahawanan sosial yang pesat berkembang.

"Takrifkan semula cara anda melihat kejayaan. Anda perlu untuk membuat keuntungan tetapi perlu mempunyai keuntungan yang kedua (iaitu) modal sosial, apa yang anda beri (semula). Ia merupakan nilai yang anda wujudkan untuk orang lain, " katanya pada sesi 'Connecting for Growth: Are We There Yet?'

Hossaini berkata demikian ketika menjawab soalan daripada hadirin mengenai bagaimana usahawan sosial boleh mengukur kejayaan mereka selain melihatnya dari sudut pandangan kewangan.

Acara dua hari yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur itu, dirasmikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan dihadiri oleh Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry.

Seorang lagi ahli panel, James Khoo Chen Shiang, dari secQ.me Malaysia, menyatakan bahawa seseorang tidak seharusnya memulakan perniagaan semata-mata untuk mengaut keuntungan tetapi juga mempunyai kuasa untuk bertahan dalam landskap perniagaan.

Kepada soalan mengenai bagaimana untuk mengekalkan dinamik pasukan dalam memastikan perniagaan berjalan mengikut rancangan, Melody berkata mereka di sebalik perniagaan perlu mempunyai visi yang jelas mengenai di mana mereka mahu membawanya pada masa hadapan.

"Tahu hala tuju anda. Jadikan anggota anda merasakan bahawa mereka adalah sebahagian daripada pasukan. Beri orang tanggungjawab dan mereka akan mengejutkan anda dengan cara mereka sendiri," katanya.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...