Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, October 9, 2013

Malaysia Bukan 'Pak Turut' Dalam TPPA

4 Zulhijjah 1434

NUSA DUA (BALI), 8 Okt , 2013- Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Malaysia bukanlah 'Pak Turut' dalam rundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) - satu inisiatif bagi mewujudkan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) di seluruh rantau Asia Pasifik, demi menjaga kepentingan negara.

Sebaliknya beliau berkata Malaysia telah menyatakan pendiriannya dengan tegas untuk melakukan proses dalaman iaitu menerangkan perjanjian berkenaan kepada kabinet, rakyat Malaysia dan perbahasan di Parlimen, sebelum membuat keputusan.

"Kita tak jadi 'Pak Turut' sama sekali, itu tidak benar," katanya kepada wartawan Malaysia selepas menghadiri mesyuarat para pemimpin TPP, di Nusa Dua, Selasa.

"Kita masuk dengan kerelaan hati kerana kita merupakan sebuah negara perdagangan, antara yang terbesar di dunia, sebab itu kita ada kepentingan untuk masuk sebagai rakan TPPA dan berpeluang menentukan kerangka FTA yang baharu di dunia," katanya.

Najib berkata Malaysia tidak akan dapat memberi input dan pandangan bagi mencorakkan perdagangan bebas dunia jika negara tidak terlibat dalam rundingan berkenaan.

Perdana Menteri berkata mesyuarat TPPA telah menerima pendirian Malaysia bahawa perjanjian ini akan melalui proses dalaman yang melibatkan penerangan kepada kabinet, rakyat Malaysia dan perbahasan di Parlimen.

Berita lanjut: BERNAMA

Beliau berkata proses tersebut dibuat memandangkan perjanjian menyentuh perkara tertentu dan berkaitan soal kedaulatan negara, termasuk hak untuk menentukan dasar-dasar tempatan - harta intelektual, penyelesaian pertikaian pelaburan negara, pemerolehan kerajaan, perusahaan milik negara, alam sekitar dan buruh.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...