Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, October 10, 2013

MDeC Mudahkan Hubungan Perniagaan Tempatan & Bakal Pelabur Menerusi 'Deal Quest'

6 Zulhijjah 1434

KUALA LUMPUR, 10 Okt , 2013- Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) dan Persatuan Modal Teroka dan Ekuiti Persendirian (MVCA) akan bekerjasama melancarkan "Deal Quest", platform dalam talian untuk membantu menjadikan proses membida lebih cekap untuk perniagaan tempatan.

Ia turut menyasarkan antara 100-150 syarikat mendaftar dengannya dalam tempoh enam bulan.

Deal Quest akan menyediakan syarikat-syarikat peluang untuk menarik pelaburan dari kedua-dua pemodal teroka tempatan dan serantau (VC) dan peserta ekuiti persendirian (PE) menerusi platform dalam talian yang mudah dan cekap.

Dalam satu kenyataan pada Khamis, ketua pegawai eksekutif Datuk Badlisham Ghazali berkata dalam persekitaran berdaya saing yang kompetitif pada masa ini, ahli perniagaan mendapati adalah sukar untuk menonjol dan menarik pelabur.

"Pelabur bukan hanya mahukan pulangan pelaburan dalam tempoh tiga tahun pertama tetapi turut mengenakan syarat ketat ke atas syarikat.

"Jadi, menerusi Deal Quest, kekangan ini dapat dikurangkan kerana syarikat-syarikat ini akan terdedah kepada perangkaian VC dan peserta PE yang telah ada untuk menyokong mereka," tambah beliau.

Platform pelaburan seumpama ini telah diperkenalkan dan digerakkan oleh MDeC sejak 2008. Ia telah meraih lebih RM130 juta urus niaga, dan berjaya membiayai lebih 70 syarikat setakat 2012.

Beliau berkata platform itu pertamanya akan menapis 'peringkat pertama maklumat' berkaitan syarikat dan memastikan setiap satunya diarahkan ke VC dan PE yang sesuai, sekali gus membolehkan hubungan lebih baik antara kedua-dua calon dan pelabur.

Berita lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...