Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, October 7, 2013

Tatarstan Minat Pelajari Perbankan Islam Daripada Malaysia

3 Zulhijjah 1434

KAZAN (Tatarstan), 4 Okt ,2013 - Republik Tatarstan amat berminat untuk menggabungkan perbankan Islam ke dalam sistem kewangannya dan berhasrat mempelajarinya daripada Malaysia.

Duta Besar Malaysia ke Rusia Datuk Zainol Abidin Omar berkata perkara itu telah dibincangkan pada peringkat kerajaan persekutuan baru-baru ini kerana kawalan kewangan di bawah kerajaan persekutuan Rusia.

Bagaimanapun, beliau berkata Kedutaan Malaysia bersama-sama agensi berkaitan akan membantu Kerajaan Tatarstan dalam hal ini kerana republik itu amat berminat dengan kejayaan Malaysia dalam penerbitan sukuk terutamanya bagi projek-projek dalam sektor pembinaan.

Beliau berkata kedua-dua negara akan berpeluang bertukar-tukar pengalaman berhubung usaha mendapatkan dana melalui sukuk, memandangkan Malaysia adalah peserta terbesar dalam pasaran sukuk.

"Kami difahamkan perkara ini dibincangkan secara intensif di peringkat kerajaan persekutuan jadi saya rasa apabila perkara ini selesai, kita akan dapat menyaksikan pelaksanaan perbankan Islam, bukan perubahan sepenuhnya daripada perbankan konvensional kepada perbankan Islam tetapi seperti di Malaysia yang mempunyai peluang menjalankan perbankan Islam serta perbankan konvensional," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Bernama selepas perasmian Pameran Perkhidmatan Malaysia (MSE) di sini pada Khamis.

MSE merupakan siri pameran yang dianjurkan Perbadanan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), bermula 3 hingga 6 Okt, 2013 di ibu negara Tatarstan.

Zainol Abidin berkata perbincangan kini dilakukan secara dalaman antara kerajaan persekutuan Russia untuk memutuskan sejauh mana sistem perbankan Islam akan digunakan.

Orang Islam merupakan komuniti terbesar di Tatarstan yang mempunyai penduduk 3.8 juta orang.

 Sumber Berita - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...