Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, October 7, 2013

Johor Akan Kenakan Yuran Pemprosesan Berdasarkan Nilai Hartanah Terhadap Warga Asing

3 Zulhijjah 1434

PASIR GUDANG, 7 Okt , 2013- Johor akan mengenakan yuran pemprosesan berdasarkan nilai hartanah terhadap warga asing yang ingin membeli hartanah di negeri itu mulai tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri Datuk Abdul Latiff Bandi berkata syarat baharu berbanding yuran pada masa ini hanya RM10,000 itu bertujuan memelihara kepentingan rakyat Johor.

Yuran pemprosesan antara empat hingga lima peratus nilai hartanah yang dibeli itu secara tidak langsung membolehkan kerajaan negeri mengawal penjualan hartanah kepada warga asing.

"Sebagai contoh, warga asing yang membeli hartanah bernilai RM5 juta, mereka hanya membayar RM10,000 sebagai yuran pemprosesan sebelum ini. Kini mereka perlu membayar berdasarkan nilai hartanah terbabit," katanya pada sidang media selepas merasmikan Seminar Industri Hijau 2013 di sini Isnin.

Katanya hasil yang diperoleh dari yuran tersebut akan digunakan bagi pembangunan rakyat.

"Kita akan bentangkan syarat baharu ini pada pembentangan belanjawan yang dijadualkan dalam tempoh terdekat ini," katanya.

Kerajaan negeri juga katanya akan mengkaji semula kadar bayaran untuk mendapatkan Lesen Pendudukan Sementara (LPS) bagi tapak papan iklan.

Berita lanjut : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...