Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, June 15, 2011

Teknologi 4G: Kerajaan Disaran Menganugerahkan Spektrum Kepada Syarikat Pemilikan Institusi

Di dalam industri telekomunikasi negara, ianya telah difahamkan bahawa lebih kurang sembilan (9) syarikat telah disenarai pendek untuk dianugerahkan spektrum mudah alih 2.6G Evolusi Jangka Panjang(EJP) atau"Long Term Evolution(LTE)" atau juga dikenali sebagai Generasi ke empat( 4G ).Antanya ialah empat pemain 3G sedia ada (Celcom Axiata Bhd, DiGi.Com Bhd, Maxis Bhd, U Mobile Sdn Bhd) dan lima penyedia teknologi WiMAX (Asiaspace Sdn Bhd, Packet One Network (M) Sdn Bhd, REDtone Int Bhd, YTL Communications dan Puncak Semangat Sdn Bhd).

Di antara syarikat di atas hanya Celcom Axiata Bhd sahaja yang berstatus syarikat berkaitan kerajaan selepas proses pemisahannya dengan Kumpulan TM dilakukan pada  sekitar tahun 2008, yang mana Celcom memberi tumpuan kepada perniagaan mudah alih, manakala TM pula memberi tumpuan kepada penyediaan kemudahan Jalur Lebar berkelajuan tinggi negara. Namun begitu, pada kali ini kumpulan TM tidak disenaraikan pendek untuk pengagihan spektrum baru ini dan tiada sebab diberikan oleh mana-mana pihak buat masa ini. Lain-lain syarikat adalah syarikat senaraian dan tidak disenaraikan yang majoriti sahamnya dipegang oleh individu-individu tertentu. Ada di antara pemiliknya sudahpun tersenarai di antara individu yang terkaya di Malaysia.

Rata-rata mengetahui bahawa sektor telekomunikasi adalah salah satu sektor yang lumayan di negara ini. Ledakan teknologi maklumat dan kandungan telah melonjakkan sektor ini ke suatu tahap yang amat paling menguntungkan. Namun begitu kehadiran begitu ramai pesaing yang menyediakan kemudahan infrastruktur dilihat bakal merugikan negara. Ini sudah tentu akan menyebabkan pertindihan infrastruktur dan sudah tentu  bakal menyebabkan pengaliran wang ke luang negara dengan jumlah yang amat besar. Cuba bayangkan jika setiap pesaing terpaksa membelanjakan RM 2 billion untuk membina rangkaian masing-masing, sudah tentu ianya bakal menyebabkan pengaliran wang berjumlah RM18 billion. Itu belum mengambil kira kos sistem sokongan yang perlu dibangunkan.

Kita sepatutnya berlajar daripada phasa konsolidasi pertama yang telah dibuat pada sekitar 1998 hingga 2004. Ada pemain industri yang terpaksa menjual lesen dan mengambil peluang mengaut keuntungan daripada poses berkenaan. Ini kerana, suasana pasaran ketika itu berpendapat bahawa negara tidak memerlukan sebegitu banyak pesaing.Persoalannya, kenapa kita masih mudah lupa dan cuba mengulangi kesilapan yang sama?Bahkan jumlah pemain pada kali ini adalah satu kali ganda jika dibandingkan pada masa phasa 1 konsolidasi pasaran sebelum ini.

Sudah sampai masanya kerajaan menimbang agar mengenakan jumlah yuran yang setimpal kepada pihak berkenaan yang membida atas kapasiti syarikat berstatus dimiliki majoriti oleh individu tertentu. Ini telah dilakukan oleh beberapa negara. Bayangkan jika sebuah syarikat dikenakan bayaran yuran lesen sebanyak RM 5billion, maka kerajaan secara kasar bakal memperolehi sebanyak RM45 billion. Maka jumlah berkenaan dapat digunakan untuk menampung belanjawan defisit negara. Pihak yang berwajib perlu berfikiran komersial bagi membantu kerajaan meningkatkan pendapatan dari sudut yang berbeza. Zaman yang menggunakan kaedah memindahkan beban kepada pihak awam seperti manaikkan cukai, merasionalisasikan subsidi dan sebagainya sudah berlalu. Penjawat awam yang terlibat dalam proses seperti ini perlu berfikiran luar dari biasa agar tindakan dan keputusan yang dilakukan mereka bakal memberikan impak yang positif kepada kerajaan dan rakyat.

Manakala syarikat yang berstatus dimiliki institusi awam atau berkaitan kerajaan mungkin boleh dikecualikan daripada syarat yuran berkenaan. Langkah lain yang boleh diberi pertimbangan ialah dengan mewujudkan hanya 2 penyedia rangkaian yang menawarkan khidmat borong atau "wholesale " kepada pemain-pemain yang ada.Tak guna jika kita masih mempunyai banyak penyedia rangkaian, sedangkan tahap servis masih berada pada takuk yang lama. Kaedah ini( hanya 2 penyedia rangkaian) sudah tentu lebih menjimatkan perbelanjaan modal dan lain-lain yang berkaitan seperti sistem, buruh dan sebagainya. Dengan cara ini diharapkan agar semua pihak dapat manfaat secara langsung atau tidak langsung daripada polisi seperti ini. Untuk merealisasikannya, sudah tentu ianya menuntut iltizam yang tinggi daripada pembuat polisi negara.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...