Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, June 26, 2011

Isu Fatwa Haram Amanah Saham Bumiputra(ASB) : Perlu Dicari Penyelesaian Terbaik

Baru-baru ini Majlis Fatwa Selangor mengeluarkan fatwa yang mengharamkan pelaburan ASB berdasarkan hujah-hujah tertentu. Namun fatwa terbaru ini bercanggah dengan fatwa yang dikeluarkan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan beberapa tahun lalu.

Namun bukan niat penulis hendak mempertikaikan apa yang telah diputuskan oleh kedua-dua badan fatwa berkenaan.Apa yang penting penyelesaian perlu dicari bagi menyelesaikan polemik yang seakan tidak berkesudahan ini. Pengguna dan pelabur yang majoriti dari umat Islam yang akan rugi disebabkan ketidakseragaman fatwa berkenaan. Bayangkan kita terpaksa keluar masuk dana yang kita simpan disebabkan fatwa yang berubah-ubah. Diharapkan agar tiada unsur politik yang dibuat dalam hal ini memandangkan Persekutuan dan negeri sekarang mempunyai fahaman politik yang berbeza.

Bagi kerajaan yang mendokong Rakyat didahulukan, maka sudah sampai masanya pendekatan yang luar biasa perlu diambil agar pelabur tidak terus menjadi mangsa. Isu seperti pelaburan ASB di sebuah kumpulan perbankan konvensional perlu diselesaikan dengan proses "de-merger" terhadap syarikat perbankan berkenaan di antara konvensional dan Islam. Equiti pemilikan oleh ASB perlu dipindahkan kepada entiti yang berlandaskan Islam, manakala kumpulan perbankan induk sebelum ini masih boleh memegang ekuiti majoriti tertentu entiti perbankan Islam berkenaan melalui proses penyenaraian baru. Maka dengan itu isu percampuran pendapatan perbankan  konvensional dan Islam dapat diselesaikan dengan baik.

@MyIktisad

3 comments:

  1. salam. mau tanya, kiranya sekarang nie umat Islam boleh ke x simpan duit kat akaun ASB??

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, jadi Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com


    Asa loan lending company are ready to loan you any amount you need to start up your personal business. we give out loan at 3% interest rate, so Kindly apply for agricultural farming loan. if you need loan contact our email:asaloantransfer@gmail.com, you can also contact this email:finance_institute2015@outlook.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...