Bursa Malaysia

top_rightads

Monday, June 27, 2011

Wujudkan Lembaga Zakat Kebangsaan

Buat masa kini, urusan zakat diuruskan oleh negeri-negeri masing-masing di negara ini. Penerima zakat dikategorikan mengikut alamat tempat tinggal. Namun begitu tiada sekatan jika zakat ingin dibayar di mana-mana negeri. Namun dari segi penerimaan bantuan, pengalamanku berurusan untuk mendapatkan bantuan untuk saudaraku(abangku) yang sedang koma pada tahun lepas amat menyedihkan. Aku ingin memohon agar potongan zakat yang aku bayar secara bulanan diberikan kepada sedaraku ditolak.

Kemudian, permohonan bantuan pula berdasarkan alamat di kad pengenalan , tak silap aku dan mengikut negeri. Terpaksa la berulang alik ke sana sini menagih simpati.Namun tak sempat nak dapat bantuan, sedara aku meninggal dunia.

Namun pengajarannya, jika proses birokrasi ini menjadi puncanya eloklah ditubuhkan lembaga zakat kebangsaan di mana semua penduduk di negara ini layak membayar zakat dan menerima zakat darinya. Boleh juga namakan organisasi baru ini sebagai Zakat 1Mlaysia ke , 1Umat ke dan lain-lain yang senama dengannya.

Masa untuk tunggu permohonan dan aduan sudah berlalu. Para pentadbir perlu turun padang untuk meninjau golongan-golongan yang amat memerlukan, yang mana mereka juga bukanlah dari jenis golongan yang meminta-minta. Contohilah khalifah -khalifah Islam di zaman lampau yang turun padang mencari penerima zakat dan bantuan.Jika ini dapat dilakukan, maka tidak mustahil konsep keadilan sosial dapat dicapai di negara ini di mana rakyat sering didahulukan.

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...