Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, June 19, 2011

Kita Perlu Keluar Dari Zon Selesa

Tun Dr Mahathir berkata bahawa semua negara perlu keluar dari "zon selesa" dan bergerak maju seiring dengan negara-negara lain dalam dunia sekarang yang penuh mencabar dan bergerak pantas (Bernama,19 Jun 2011). Tambah beliau kita perlu peka dengan apa yang sedang berlaku dan perlu tampilkan idea-idea sendiri agar kita berupaya selangkah di hadapan berbanding sesetengah negara dalam bidang-bidang tertentu.

Saya berpendapat jika konsep ini yang mahu kita ketengahkan, ianya memerlukan keberanian dan iltizam yang tinggi untuk berubah. Ianya melibatkan pelbagai peringkat sama ada dari pimpinan negara sehingga rakyat biasa. Bagi umat Islam, amalan terhadap Islam sebagai satu cara hidup serta  keikhlasan dalam melakukan sesuatu adalah kunci utama dalam mencapai kejayaan.

Dari segi pengurusan ekonomi juga, kita perlu keluar dari zon selesa dengan berani mencuba mengadaptasi semula sistem perekonomian Islam tanpa meretorikkan perlaksanaannya. Kenapa kita masih hendak mengadaptasikan sistem perekonomian yang semakin hari semakin rapuh dengan satu demi satu krisis yang berlaku? Terbaru ialah krisis yeng melanda di Greece. Dalam suasana ekonomi yang semakin kompleks dan kucar kacir, sistem ekonomi Islam dilihan sebagai suatu pilihan yang perlu diberikan perhatian yang serius untuk dilaksanakan.

Sietem pertahanan ekonomi negara perlu diperkuatkan dengan memastikan keperluan rakyat diutamakan berbanding kepentingan pentadbiran kerajaan. Ini termasuk dengan menyasarkan mempunyai rakyat yang berpendapatan tinggi.Maka dengan mempunyai rakyat berpendapatan tinggi, seterusnya bakal mewujudkan permintaan domestik yang tinggi dan merancakkan pertumbuhan ekonomi negara di mana permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan akan meningkat, seterusnya menggalakkan aktiviti ekonomi .

Oleh yang demikian, kerajaan bakal mendapat manfaat daripada cukai yang bakal dikutip terhadap rakyat yang pendapatannya makin meningkat tinggi.Secara kesimpulannya, mempunyai majoriti rakyat yang berpendapatan tinggi akan secara tidak langsung akan mewujudkan kerajaan yang berpendapatan tinggi. Manakala mempunyai kerajaan berpendapatan tinggi tidak semestinya akan menyebabkan rakyat berpendapatan tinggi. Amat bertuah jika semua pihak bermula dari segenap lapisan dapat mentafsirkan dan merealisasikan dengan tepat slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan".

@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...