Bursa Malaysia

top_rightads

Saturday, June 25, 2011

Harga Punca Kegagalan Penggabungan RHB

Rata-rata akhbar utama hari ini telah melaporkan bahawa penjualan 25 peratus pegangan Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB) dalam RHB Capital Bhd. (RHBCap), bank kelima terbesar di Malaysia kepada Aabar Investment (Aabar) merupakan antara punca cadangan rundingan penggabungan RHB dan pembidanya terdiri daripada CIMB dan Maybank tidak diteruskan.

Kedua-dua pihak sama ada CIMB atau Maybank telah membuat kenyataan bahawa hasil pernilaian yang dilakukan pihak yang berkaitan telah mendapati bahawa cadangan penggabungan itu tidak mampu mencipta nilai kepada syarikat.Harga transaksi bagi penjualan 25 pegangan ADCB yang bernilai RM 10.80 sesaham dilihat tidak boleh memberi nilai kepada pemegang saham atau menghasilkan sesuatu seperti yang diharapkan.Oleh yang demikian kedua-dua pihak berkenaan mengambil tindakan untuk tidak meneruskan cadangan tersebut.

Namun, saya berpendapat bagi setiap apa yang berlaku akan adanya peluang disebaliknya. Seperti yang pernah ditulis di blog ini sebelum ini, pembaziran-pembaziran sumber tertentu mungkin dapat dielakkan jika penggabungan ini gagal. Mungkin penggabungan antara bank-bank kecil bakal memberi nilai tambah yang lebih signifikan di dalam industri perbankan di Malaysia. Apa yang lebih mustahak pada masa kini ialah penggabungan bank-bank Islam dilihat lebih mendesak bagi menghasilkan Bank Islam Mega yang dapat bersaing di pasaran terbuka dengan sistem konvensional sedia ada.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...