Bursa Malaysia

top_rightads

Sunday, June 5, 2011

Tingkatkan Kualiti Jalan Raya Negara

Ruangan Awang Selamat di Mingguan Malaysia hari ini mengutarakan topik "Jalan Oh Jalan" yang membangkitkan isu kualiti jalan raya di negara ini. Sudah banyak kali topik ini diutarakan namun seolah tiada kesudahan. Berita yang dipaparkan di akhbar yang sama pada hari ini menyentuh satu kemalangan maut yang berlaku di Sabah akibat kualiti jalan raya.

Topik yang sama juga pernah saya paparkan di blog MyBancik :http://mybancik.blogspot.com/2011/06/jalan-raya-kita-semakin-teruk.html beberapa hari lepas. Sesungguhnya banyak kerugian sumber yang berlaku akibat kualiti jalan raya yang teruk. Antaranya :

1. Pengguna terpaksa berbelanja lebih untuk penyelenggaraan kenderaan akibat kerosakan tayar dan sebagainya.
2. Kemalangan maut menyebabkan pembaziran sumber manusia .
3.Kesesakan jalan raya yang teruk akibat rata-rata kenderaan terpaksa memperlahankan kenderaan akibat jalan yang rosak.
4. Apabila berlakunya kesesakan maka berlakulah pembaziran subsidi yang mana ianya menambahkan kuantiti penggunaan petrol.
5. Tekanan semakin bertambah dan menyebabkan rata-rata rakyat jelata semakin "stress" akibat kesesakan jalan raya yang teruk.
6. Apabila rakyat semakin "stress" maka , rata-rata mereka semakin sensitif dan apa jua program pembahruan yang terpaksa dilakukan oleh kerajaan bakal menyebabkan rakyat merasa terbeban dan bakal mewujudkan suasana ketidakstabilan politik akibat rasa tidak puas hati.
7. Semakin banyak kes kematian mengejut di kalangan golongan professional muda akibat gejala "stress" berlebihan.
8.Dan sebagainya.

Sesungguhnya keadaan ini merugikan dari sudut ekonomi secara tidak langsung.Dengan itu, sudah tiba masanya pihak yang berwajib sentiasa turun padang untuk memantau kualiti jalan raya yang terdapat di negara ini. Takkan asyik hendak terima laopran atau aduan baru hendak bertindak, menunggu kunjungan orang atasan atau berlakunya pilihanraya kecil baru hendak dilakukan penambahbaikan.

Percayalah, zaman menunggu laporan atau aduan sudah berlalu. Politik berlebihan(tak kira lah sebelah manapun) pada masa kini amat merugikan negara dan rakyat.Pihak yang diberikan amanah perlu turun padang sendiri bagi memberikan khidmat terbaik kepada pelanggan mereka iaitu rakyat marhain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...