Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, June 23, 2011

Kedai 1Malaysia: Cahaya DiHujung Jalan

Utusan Malaysia hari ini melaporkan bahawa Kedai 1Malaysia yang telah dilancarkan oleh Perdana Menteri.Ianya diperumpamakan pemberian diskaun setiap hari. Perkataan ini  paling tepat bagi menggambarkan betapa Kedai Rakyat 1Malaysia yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Stesen LRT Kelana Jaya baru-baru ini mampu meringankan beban rakyat jelata.Kedai berkenaan dijangka menawarkan potongan harga barangan keperluan di bawah jenama 1Malaysia yang cukup istimewa sehingga mencapai 64 peratus daripada harga sebenar.Kewujudan kedai ini dijangka akan diperluaskan.

Antara yang menjadi perhatian adalah penjualan beras super tempatan lima peratus hancur pada harga RM21.99 berbanding RM26.50 untuk jenama terkenal, sardin 425 gram pada harga RM2.99 (RM6.10) dan roti sandwich RM1.79 (RM2.40). Kedai berkenaan diamanahkan kepada  Mydin Mohamed Holdings Berhad untuk direalisasikan.

Menurut sumber Terdapat 250 barang keperluan ditawarkan dan ia akan bertambah dari semasa ke semasa. Harga ditawarkan adalah kekal dan bukan seperti 'yoyo' kerana matlamat kami bukan untuk mencari keuntungan," kata Pengarah Urusannya, Datuk Ameer Ali Mydin kepada Utusan Malaysia.

Saya yakin dan percaya  bahawa  kewujudan kedai ini bakal memberi persaingan kepada kedai-kedai runcit yang rata-rata kini semakin dimonopoli oleh peniaga-peniaga asing.Pada mula kewujudan kedai berkenaan memanglah mereka menawarkan harga yang murah. Namun apabila makin ramai peniaga tempatan yang gulung tikar dan mereka mula memonopoli perniagaan, harga yang mereka tawarkan mula menjadi semakin tidak munasabah.Oleh itu kewujudan Kedai 1Malaysia amat tepat pada masanya dan diumpamakan cahaya yang muncul dihujung jalan.

@MyIktisad

1 comment:

  1. waaa... ada kedai 1Malaysia mcm ni ...
    info baharu buat saya..
    sama2 kunjung.. baca.. dan klik2..
    kunjung2 n klik2.. terima kasih...
    salam perkenalan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...