Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, June 28, 2011

GST Bukan Pilihan Terbaik Untuk Kerajaan

Bernama baru-baru ini melaporkan bahawa seorang menteri telah membuat kenyataan bahawa Malaysia perlu memikirkan untuk memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan(GST) kerana ia penting bagi melebarkan asas cukai kerajaan.Katanya rakyat perlu menerima hakikat bahawa kerajaan perlu melaksanakannya kerana waktu itu kerajaan akan mempunyai wang yang amat mencukupi untuk kegunaan semua pihak, terutama sekali golongan miskin.

Namun begitu saya berpendapat, dengan adanya GST, rakyat miskin juga terpaksa membayar cukai apabila melanggan barangan dan perkhidmatan. Dengan kata lain pi mai pi mai tang tu jugak. Malahan natijahnya lebih buruk lagi dengan makin bercambahnya persepsi buruk rakyat terhadap kerajaan. Mungkin hal seperti ini tidak terjangkau dalam fikiran beliau(menteri berkenaan) kerana beliau bukannya ahli politik sebelum ini.

Selain itu, apabila pendapatan dipusatkan kepada kerajaan,risiko serangan ekonomi, kebocoran, kelemahan dan ketirisan juga tidak dapat dielakkan. Berbanding jika wang berkenaan dibiarkan dikalangan individu-individu segenap lapisan, ianya bakal menggalakkan kuasa beli rakyat dan meningkatkan permintaan ekonomi domestik. Apabila ekonomi rancak, ianya bakal membuka peluang pekerjaan dan akhirnya bakal masuk balik ke kantung kerajaan melalui cukai pendapatan.

Mengikut konsep ekonomi yang pernah diamalkan oleh pentadbiran Tun Dr Mahathir, ekonomi akan bergerak pantas jika wang berpindah dengan lebih pantas dikalangan rakyat. Jika cukai GST dikenakan, maka setiap perbelanjaan akan dikenakan cukai dan ianya bakal membebankan rakyat tak kira yang miskin atau yang kaya. Yang kaya akan beralih berbelanja di negara-negara yang tak ada GST, manakala yang miskin tiada pilihan dan keseluruhan rakyat mungkin mengurangkan perbelanjaan. Apabila perbelanjaan dikurangkan, maka ianya akan melemahkan permintaan ekonomi domestik. Dalam keadaan ketidakstabilan ekonomi dunia , aliran pelaburan langsung tidak boleh diharapkan sangat.Kita pada masa itu amat-amat memerlukan permintaan domestik bagi mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi bagi mencapai wawasan 2020.

Apa yang penting ialah perlunya kita mencari kaedah percukaian terbaik dan ianya menuntut daya kreativiti dan inovasi di peringkat pembuat dasar. Sistem percukaian Islam di zaman kegemilangan pemerintahan Islam yang terbukti telah berjaya, terutama di zaman Khalifah Umar Abdul Aziz, boleh dikaji untuk diadaptasikan di sini. Janganlah pula  dikata ianya tidak sesuai jika tiada sebarang kajian dibuat.Belum cuba belum tahu....


@MyIktisad

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...