Bursa Malaysia

top_rightads

Tuesday, February 19, 2013

Syarikat-syarikat Malaysia Dinasihat Berhati-hati Dengan Serangan Siber

9 Rabiulakhir 1434

KUALA LUMUPUR, 19 Febuari 2013- Pembekal keselamatan dari AS, Fortinet, menasihatkan syarikat Malaysia untuk memasang peralatan keselamatan di premis mereka untuk mencegah pelanggaran data semasa serangan siber.

Naib Presiden Serantau Asia Tenggara dan Hong Kong Fortinet, George Chang menambah bahawa serangan siber adalah kebimbangan yang nyata kepada semua pengguna komputer kerana penjenayah siber boleh dengan senang mendapat akses kepada maklumat syarikat atau mencuri data sensitif.

"Oleh itu, syarikat kewangan dan kerajaan harus melabur untuk memasang penyelesaian keselamatan untuk melindungi data bernilai.

"Jika serangan itu berterusan, ia mungkin menjadi ancaman kepada operasi ekonomi negara," katanya kepada pemberita pada satu makan tengah hari dengan pemberita.

Sementara itu, Pengarah Perundingan Prajualan Asia Tenggara dan Hong Kong Fortinet Eric Chan berkata :"Penggodaman bukan hanya merosakkan laman web, tetapi ia juga tentang menyebarkan berita palsu.

"Tahun lepas, laman web FTSE Bursa Malaysia dan 51 laman web kerajaan telah digodam.

"Ini menunjukkan betapa terdedahnya sistem kerajaan," katanya sambil menambal bahawa keselamatan siber amat penting untuk negara.

Maklumat lanjut : BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...