Bursa Malaysia

top_rightads

Thursday, February 28, 2013

Malaysia Airlines Mula Pulihkan Kedudukan Kewangan

17 Rabiulakhir 1434

KUALA LUMPUR, 27 Febuari 2013- Malaysia Airlines (MAS) sedang bergerak untuk memulihkan kedudukan kewangannya dan membuat permulaan baharu, berdasarkan aktiviti korporat terbaharunya, kata OSK Research.

Ia berkata MAS kini berusaha mengurangkan kerugian terkumpulnya, membuat pembayaran semula pinjaman dan berbelanja untuk pengembangan sementara mengambil bahagian dalam pakatan oneworld untuk mendorong faktor beban dan hasil.

Pelan jangka panjang ini tentunya positif, kata syarikat penyelidikan itu dalam kenyataan Rabu.

Bagaimanapun, ia berkata, pelabur akan sedikit terjejas pada jangka pendek memandangkan langkah-langkah itu akan mengurangkan perolehannya sebanyak 60 peratus, berdasarkan tiga saham hak untuk dua saham yang dipegang.

MAS telah mengusulkan untuk mengurangkan nilai setara sahamnya daripada RM1 setiap satu kepada 10 sen untuk mengimbangkan sebahagian daripada kerugian terkumpulnya sebanyak RM7.864 bilion.

Syarikat penerbangan itu juga mengusulkan untuk mengurangkan premium sahamnya untuk mengimbangkan kerugian terkumpul itu.

"Apa yang membimbangkan pelabur adalah MAS membuat terbitan hak untuk kali ketiga semenjak Januari 2007," kata OSK.

MAS bercadang untuk mengumpulkan RM3.1 bilion dan menggunakan hasilnya untuk modal kerja (43 peratus), perbelanjaan modal (32 peratus) dan pembayaran balik pinjaman (25 peratus).

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...