Bursa Malaysia

top_rightads

Wednesday, February 13, 2013

Lebih Banyak Produk Halal Perlis Berpeluang Tembusi Pasaran Luar Negara

3 Rabiulakhir 1434

KANGAR, 13 Febuari 2013- Lebih banyak produk halal Perlis, terutama makanan, berpeluang menembusi pasaran luar negara jika pengeluar dan usahawan berjiwa besar, kata Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan dan Industri Perlis Datuk Seri Diraja Syed Razlan Putra Jamalullail.

Beliau berkata walaupun Perlis sebuah negeri kecil, namun ia tidak menghalang produk negeri ini berkembang dan dijual di pasaran luar negara jika semua pengeluar dan usahawan tidak hanya memikirkan pasaran tempatan yang bersakala kecil.

Berucap merasmikan seminar Produk Halal ke Brunei Darussalam anjuran Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM) Perlis di sini malam tadi, beliau yakin melalui rangkaian hubungan niaga usahawan tempatan dan luar negara, hasrat itu boleh direalisasikan.

Sebagai contoh, Syed Razlan yang juga penaung DPIM Perlis berkata banyak produk Perlis seperti buah-buahan dan makanan mendapat pasaran di luar negara, termasuk Jepun, China dan Brunei Darussalam.

Beliau berkata produk negara ini, termasuk dari Perlis, tidak menghadapi masalah dalam pasaran dunia berikutan penduduk dunia mula mahukan produk halal.

Untuk itu, para pengeluar dan usahawan perlu mengutamakan kualiti dan persembahan bagi memastikan produk itu mendapat tempat di hati pelanggan luar negara, katanya.

Mengenai seminar itu, Syed Razlan berkata ia juga bertujuan menemukan para pengeluar dan usahawan tempatan dengan pengimport dan pengedar produk terkemuka Brunei Darussalam iaitu Syarikat Perniagaan Malar Setia (SPMS).

Maklumat lanjut: BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...